21 Jun 2009

Teori Ekspresif

Plato mengatakan
"Penyair ndikatakan diberikan 'wahyu' yang dianggap sebagai 'nabi' yang berkata-kata dengan Tuhannya."
"Dalam proses penciptaan yang dihasilkan oleh penyair dalam keadaan dirinya diilhamkan dia hampir tidak sedarkan dirinya sendiri kerana diresapi sejenis kuasa yang menurut Plato dinamakan sebagai 'Divine madness'.
Menurut Plato lagi karya sastera tercipta hasil kebijaksanaan paling halus yang diilhamkan secara spontan dalam keadaan khayal. Penulis dianggap nabi yang menerima wahyu dna ilham dari Tuhan.
Apabila dihubungkan dengan penulis dan penyair maka mereka dikatakan menerima ilham dalam proses penciptaan karya sastera. Dalam proses itu mereka hampir menjadi gila atau gila terus.
Selagi dewata (dianggap sebagai Tuhan) tidak berikan ilham selagi itulah penyair dan penulis tidak dapat menghasilkan karya.
Penyangkalan.
Penulis dan penyair bukan nabi.
Pengarang mengarang bukan semata ilham tetapi juga perancangan kerja mengarang yang khusus. Contohnya, spontan mahu terlintas ingin menulis tentang bahana selsema babi kepada manusia dari sudut positif. Itu ilham namanya. Manakala menulis dan mengarang perlukan bahantara pengkaryaan. Justeru perlukan kajian, penyelidikan bahan empirikal dna fakta.
Penyair dan penulis berkarya secara sedar. Kalau tidak sedar maka bagaimanakah dia dapat menulis kerana menulis membabitkan aktiviti mental sedar manusia juga super sedar manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan