13 Jun 2009

8 Jam sebelum Pulang Ke KL dan Babak ke Babak Selepas Berada di KL

Saya didesak oleh semangat kata yang berasal dari gua diri yang sarat dengan kata-kata. Saya tertidur jam 12.30 mlm dan terjaga 1. pagi. Lantas sebahagian kata-kata itu saya bentukkan menjadi bait-bait puisi yang terindah. Saya beri namanya Sajak-sajak Laut. Saya mungkin akan mengirimkannya ke media dan sebahagian lagi disimpan di sini.
Sejak saya tiba di KL tiba-tiba saya begitu takut. Entah kepada siapa. Yang pastinya saya takut saya gagal mencapai impian. Di Hentian Duta saya dan ibu saudara saya seorang tunantera diambil oleh sepupu saya. Sepupu saya mengambil saya dan dua orang ibu saudara saya (seorang tunanetra seorang normal yang merupakan ibu kepada sepupu saya itu)dengan kereta Grand Lavina yang masih baharu dibelinya. Nama sepupu saya itu Hafiz.
Anaknya yang comel bernama Hani memanggil saya Pak Ngah. Saya takjub dengan mata jeli Hani. Ia bak bintang bersinar di langit timur. Saya mencari dimanakah saya dalam mata jeli Hani. Oh, wajah saya pada jernih matanya membuatkan saya kembali ke usia kanak-kanak semula.
Usia kanak-kanak saya sederhana sahaja tetapi indah. Mungkin lain entri saya akan menceritakannya.
Kami berpisah du Bricfields. Sesudah solat jamak dan qasar saya menyusur sayap petang. Oh saya baru teringat. Hafiz mengambil no telefon saya. Saya tidak ambil nombot telefonnya. Apakah saya bersalah dan menyombongkan diri?
Saya menelusuri KL yang mula diselaputi jerebu.
Saya menimbangtara antara
Harapan dan kekecewaan
Keinginan dan kepatahan
Perjuangan dan pengunduran
Kejayaan dan kegagalan
Saya tidak dapat bayangkan sesaat selepas ini di manakah saya akan berada. Yang pasti ia adalah suatu pilihan yang ditakdirkan. Senja saya terlentang di ruang tamu rumah. Saya menghidupkan komputer dan internet. Yang pertama saya periksa adalah email saya. Dan blog kawan-kawan.
Dan entri daripada blog bayan agak menarik rasa saya walaupun rasa itu samar-samar jauhnya.
Begitu saya tegaskan kepada sesiapa jua, saya bukannya penyair atau sasterawan. Saya cuma pemikir yang barangkali mungkin kelelahan di tengah perjalanan.
Kehausan. Kelaparan. Siapakah yang dapat menghilangkan kehausan dan kelaparan itu?
Saya tiada jawapan. Saya harus mandi dan mendirikan solat mahgrib. Menyusun jadual dan mengemaskan bilik. Ada sesuatu yang busuk dalam bilik. Mungkin cicak mampus di celah pintu. Mungkin lipas. Mungkin telur pecah. Mungkin. Mungkin dan mungkin.
Ada kawan-kawan kita gembira melalui hari ini dan esok. Entah apalah yang dilaluinya yang amat dia nanti-nantikan itu. Saya pohon dia terus gembira dan gembira.
Hari ini bukanlah terlalu menggembirakan sangat buat saya. Tetapi saya bersyukur dapat pulang ke KL tanpa selsema babi dan menulis entri ini.
Tiba-tiba saya teringat seruling misteri yang bergema malam santak dinihari di kampung saya. Ia merupakan lagenda si pencari cinta yang masih hangat dibual-bualkan orang.
Suatu ketika saya akan naratifkan jua di sini. Ia amat menarik. Dan ia agak mengembirakan hari-hari saya di kampung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan