23 Jun 2009

Bertandang di Perpustakaan Peringatan Za'ba

Sehari dua ini saya buat kajian dan terpaksa bertandang di Perpustakaan Peringatan Za'aba. Di sana adalah seratus rak yang menempatkan beribu-ribu daripada buku, buku koleksi sarjana yang telah mati untuk(macam infaklah), koleksi latihan ilmiah, koleksi akhbar, koleksi kertas persidangan, koleksi jurnal, koleksi majalah dan koleksi peta-peta, monograf amat mengujakan berahi intelektual saya. Ada di rak koleksi belanda saya jatuh cinta yang amatlah sangat apabila melihat buku belanda yang menulis tentang Alam Melayu khususnya Nusantara yang besar buku itu adalah dua kali besar monitor komputer yang berukuran 14 inci itu. Kira-kira 20x15 inci. Besar bukan?Dengan kulitnya yang tebal dan lusuh itu-saya lantas memeluknya teruja!!!
Jangan tanya bahasanya saya tidak faham.Hehehe. Saya ke rak majalah. Saya temui majalah Dewan Sastera yang banyak itu. Sangat menaik nafsu membaca saya. Namun masa tidka mencukupi. Hanya sebuah koleksi majalah untuk tahun 1996 pun dah ambil masa 1 jam lebih membeleknya. Masa itu Zainal Palit atau Zaen Kasturi menjadi sang editornya. Dan ini menarik perhatian saya untuk meneliti isi kandungan DS zaman itu dengan zaman sekarang. Nyata JAUH BEZANYA. Itulah kesannya kalau editor itu sendiri penulis dan SASTERAWAN.Terbetik di kalbu saya, mengapa Zaen Kasturi tidak terus menjadi editor di DS?Tanpa menafikan editor sekarang, namun bagi saya lebih molek editor besar itu dikepalai oleh PENULIS ATAU SASTERAWAN itu sendiri. Saya mencari bahan tentang sesuatu. Nantilah apabila 'sesuatu' itu siap dan telah dikirimkan maka saya akan hebahkan di sini. Saya tidak mahu baru angin bertiup disangka ribut. Hahahaa. Dan hari ini saya bertandang lagi ke sana. Membawa cinta yang membakar dada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan