21 Jun 2009

Ciuman

Sewaktu mahu pulang ke KL, tok mencium pipi saya berkali-kali. Aduhai Saya masih belum mampu mencium pipi tok. Semasa saya kecil-kecil, saya duduk di celah ketiak tok. Manjanya bukan main. Kalah budak perempuan. Bila besar jauh daripada tok, saya dekat dengan kawan-kawan yang berbagai ragam. Ada antara kawan-kawan saya itu adalah maknyah dan gigolo juga. Namun semuanya menghormati pendirian masing-masing. Cuma sesekali bertegang urat kerana falsafah hidup yang berbeza. Semasa saya turun membeli makanan di bawah saya lihat majlis perkahwinan dan persandingan yang meriah. Nampaknya majlis ini bersambung dari semalam. Ada lagu-lagu cinta. Gurau senda dejay tempahan dan sanak saudara. Saya lihat dari belakang kedai mamak. Saya tidak diundang ke majlis itu. Biasalah. Saya rasa seperti pemuda lain juga. Yang sedang membina kehidupan. Perkahwinan merupakan suatu yang agak jauh lagi untuk dilalui. Namun kuasa Allah, mana tahu. Ada rezeki. Saya terima. Dalam perjalanan hidup ini perkahwinan begitulah. Suatu ikatan persetiaan seumur hidup disambung sampai akhirat. Semuanya berkaitan tanggungjawab yang akan dipertanya. Ah, bujangan seperti saya apalah mahu difikirkan pasal tanggungjawab orang berkahwin. Ada anak. Ada laki. Ada bini. Renyah. Apakah renyah?Atau hanya mahu berfoya-foya?Selama saya hidup di KL sejak 10 tahun lalu saya mengerti bahawa yang paling susah nak jaga adalah hati. Kawan boleh beribu. Hati tetap satu. Kita boleh jaga hati seribu kawan. Namun hati kita dapatkah kita jagainya?Malah ada suatu bandingan. Andai tak dapat dijaga hati apakah dapat dijaga hati kawan-kawan?Suatu prinsip hidup saya:Kawan haruslah dihormati. Dijagai hatinya. Namun tiada bermakna kita harus menggadai hati sendiri. Kepada kawan yang kita sanjungi, sudah saya lalui itu. Rupanya ada wanita yang mengkagumi lelaki. Di depan mereka memuji. Di belakang mereka memuja. Kagum dan minat semata bukannya cinta. Semua itu lahir daripada fitrahi wanita itu sendiri. Seperti lelaki yang tertarik dengan wanita. Pada kawan saya sudah berjanji akan dijagai hatinya. Namun kalau dia sendiri merasa terguris hati apakah kita perlu memberikan hati kita kepadanya untuk dilukai?Saya meneruskan kehidupan. Sebagai seorang lelaki saya mencari erti budiman. Pada kata. Pada wajah. Pada hati. Kalau ke hati jadilah hati budi.Kepada kawan yang berbudi biar sehamapun saya doakan mereka bahagia. Tenteram. Biarpun ada di kalangan kawan-kawan saya ada yang sudah mati. Saya mencium aroma yang pernah saya hidu awal bulan lepas. Bila saya belek minyak bayi saya beli itu, botolnya warna unggu tertulis bedtime oil dan baunya itu kuat mengingatkan saya kepada suatu babak kehidupan. Entah mengapa, saya terbeli minyak bedtime oil ini. Selalunya saya beli minyak bayi botol rose. Mungkin ada sesuatu petanda di luar jangka. Biarlah kawan. Masa menentukan kita. Bawalah masing-masing nasib dan ego kita.

1 ulasan:

  1. Ruhil (Ramli Sarip / S Amin Shahab)

    Kawan

    Kawan... apa erti sayang
    Jika hati tak senang
    Kawan... apa erti kasih
    Jika kau tersalah pilih

    Kau... pandai bercerita
    Surat panjang berjela
    Kita tak pernah bersua
    Aku tak suka berncinta

    ( 1 )
    Apakah ertinya ini
    Mengganggu akal dan hati
    Lupakan saja, lupakan diriku
    Kita di bangku sekolah lagi...

    Hei! Jangan buang masa
    Dengan berkhayal saja
    Kawan lihat masa depan
    Masih jauh di hadapan

    Hei! Jangan main api
    Nanti membakar diri
    Ilmu harus kita cari
    Kelak kita takkan rugi

    ( ulang 1 )

    BalasPadam