01 Jun 2009

Anekdot Mat Ganja

"Tolong saya encik. Saya hendak balik Pahang, tapi duit dah tak ada. Nak makan pun tak ada."
Lelaki muda merayu kepada Pak Cik Berbaju Hijau. Pak Cik itu simpatik. Tambahan pula lelaki muda itu menitik air mata. Masjid terus sentosa dengan zikrullah salik dan jin.
"Pakcik ada banyak ini saja. Tunggu sekejap. Pak cik cakap kat 'orang masjid'.
Pakcik tu pun menononglah minta duit kat AJK masjid. AJK masjid macam tak mau bagi. Yang bagi Tok Ku Panjang seorang bilal masjid yang hampir sebadan umurnya. Lima ringgit diberinya.
"Saya terasa sangat bila orang kata saya macam-macam. Saya bukan mencuri. Saya malu nak minta sedekah. Saya minta kat orang masjid. Takkan orang masjid sesama Melayu tak boleh tolong orang Melayu lain."kata lelaki muda itu lagi menambah syahdukan pakcik.
"Saya nak balik Pahang saja. Saya dtg KL ke cari kwn. Kwn pinjam duit saya. Tapi dia lari pula. Sekarang dah 3 hari sy terkandas. Tambang balik Pahang (dr KL) 26.50 sen saja."
Pakcik mengeleng simpati.
"Pakcik kasihan. Pakcik rasa anak ni macam anak kandung pakcik juga. Tapi pakcik ada banyak ini saja. "kata Pakcik menunjukkan 4 ringgit duitnya.
Aku menyendel tepi Pak Cik. Tanya dia pasal zikir. Sebab dari pandangan aku Pakcik ini ahli zikir. Terkaan aku tepat. Pak Cik hanya senyum. Dia mengaku dia ahli tariqat. Maka diceritakanlah pasal tariqat dan zikir.
"Sebenarnya tafakur lagi bagus."
"Pakcik tafakur masih lagi gunakan akal. Setahu saya zikir guna hati sepenuhnya sebab hatilah dimana roh tu bertempat."
Pakcik tersengih. Pakcik jawab sebenarnya jasad, akal dan hati itu sama. Aku tak tahu nak cakap apa. Masing-masing punya jalan. Pakcik itu sangat baik. Salik, bila sampai satu tahap akan jadi amat baik. Macam kapas.
Jadi Pakcik ni dah tertipu dengan manusia pembohong. Lelaki muda ini sebenarnya mat ganja. Aku tgk mata sudah tahu. Apabila aku keluar masjid, aku tgk kawan dia dok tepi tong sampah tunggu 'duit' mari. Bukan salah pakcik tapi salah aku yang tidak menyedarkan pakcik itu.
Masjid terus sentosa dengan zikir para salik dan jin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan