17 Jun 2008

Apa Itu Kebangsaan?


Jika aku memberikan jawapan yang ilmiah aku yakin dalam 10 yang membuka blog aku ini..8 akan tinggalkan begitu sahaja bila membaca 10 ayat pertama...aku terima kenyataan ini...

Jadi aku akan maknawikan kebangsaan itu dalam bahasa yang mudah.

Kebangsaan bermaksud segala sesuatu yang bersifat bangsa..dalam konteks MALAYSIA kebangsaan tidak bermaksud BANGSA MELAYU tetapi kebangsaan itu kerujuk kepada budaya bangsa Malaysia...


Kita berbilang bangsa etnik dan agama. Namun demikian secara hakikatnya orang Melayu yang pertama sekali mendirikan kerajaan di Tanah Melayu walaupun terdapat banyak hipotesis tentang kedatangan Melayu ke Tanah Melayu....

Maka secara jelasnya lagi kebangsaan itu juga merujuk kepada

1.Kebudayaan Kebangsaan
2.Sekolah kebangsaan
3.Bahasa kebangsaan
4.Bendera kebangsaan
5.Lagu kebangsaan
6.Baju kebangsaan
7.pendidikan kebangsaan
8.pejuang kebangsaan atau nasionalis
9.perjuangan kebangsaan atau nasionalis

Walaupun kebangsaan bersifat Malaysia namun kebangsaan itu ADA TERASNYA..Apakah terasnya?

TERASNYA MELAYU.

Tidak kiralah apa jua item diatas...semuanya mesti berteraskan MELAYU...

Aku bagi contoh. Sekolah kebangsaan. Sekolah kebangsaan adalah perlaksaan kepada sistem pendidikan kebangsaan. Ia ada kaitan dengan bahasa kebangsaan. SIla rujuk perlembagaan akta 152 dimana bahasa Melayu diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa ilmu pengetahuan....

Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan adalah tetap dan suatu yang amat penting dalam membina negara bangsa Malaysia....

Namun terdapat kebanyakan daripada kita telah menaggung-agungkan bahasa Inggeris seingga menidakkan bahasa Melayu sama ada secara sedar ataupun tidak....

Bahasa Inggeris adalah bahasa kedua dan ia tidak seharusnya merampas hak bahasa Mekayu sebagai bahasa ilmu dalam pelajaran Sains dan Matematik.....

Atas alasan apapun..bahasa melayu sebagai bahasa ilmu tidak boleh diganggu perkembangannya...dan ingatlah bahasa Inggeris hanya digunakan seperti kasut sahaja...

Jika sebelum ini aku katakan macam jamban...sekarang aku ibaratkan bahasa Inggeris ni spt kasut atau selipar sahaja...

Kalau takat kasut atau selipar hanya untuk dipakai di kaki..bukan diletakkan di kepala macam mahkota...

Masalahnya org telah letakkan kasut di kepala mereka..macam mahkota..dan ini sungguhlah pelik....

Wuargh..mengantuknya aku..baiklah aku akan sambung lagi tentang kebangsaan ini..khususnya tentang pendidikan kebangsaan..

Penerangan aku secara santai ini diharapkan difahami oleh Melayu-melayu diliuar sana..yang tidak begitu marah dengan keadaan yang menimpa bahasa Melayu sekarang ini...

Aku akan sentuh jua...

PS:Tadi aku ada siapkan satu pos tulisan yang menarik..tetapi tiba-tiba internet aku terputus...dan insya ALlah aku akan sambung lagi....secara santai memahami kebangsaan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan