28 Jun 2009

9 Langkah Apabila Terjebak di Alam Dosa

Apabila kita terjebak ke alam dosa, maka apakah yang perlu kita lakukan?
Pertama, brek terus!
Kedua, ingat Allah.
Ketiga, berpisahlah drp sesuatu yg mendorong kpd dosa atau maksiat. Ini perlukan kekuatan caranya ingat Allah secara matematiknya semakin banyak ingat Allah semakin kurang pengaruh syaitan dan nafsyu yg merasuk.Dan kedua mematikan daya pendorong seperti gambar dan apa jua benda sehingga kekuatan roh kembali.
Keempat, beristighar sampai menitis air mata.
Kelima, zikir Allah. Al Ghazali berkata, hati manusia macam gelas. Kalau gelas kosong maka aginlah yang menempati ruang gelas. Dan apabila gelas berisi air angin akan keluar. Angin dan air tidak boleh bersama. Begitu juga hati, tidak boleh bersama 'Nur' dengan 'Zulmat'.Ingat Allah itu adalah punca turunnya 'Nur'. Lupa Allah punca hilang 'Nur' dan kembalinya 'Zulmat'.Rumusnya, semakin banyak ' Nur' semakin hilanglah 'Zulmat'. Maka semakin kikislah pengaruh syaitan dan syahwat.
Keenam, tahajud.Ini punca kekuatan roh yang utama dna sebenar. CUbalah kalau tak percaya. Macam 'ultra booster'
Ketujuh berdoa. Doa adalah senjata. Doa juga adalah altar suci. Doa juga adalah penyebab hidayah taufik dan inayah.
Huraian Tentang Doa
Kadangkala pasangan yang membawa kita ke alam dosa itu masih tidak sedar diri.
Maka berdoalah.
Mintalah kepada Allah agar dosa maksiat kita dengannya diampunkan Allah dan diberikan hidayah oleh Allah diri kita dan juga dirinya-tolong ambil tanggungjawab ini kasihanilah sebagai saudara seagama kita yang tidak akan mampu menghadapi neraka Allah-.
Andai kata dikutuk kita macam-macam, maka hendaklah bersabar sebab yang berkata itu bukan dirinya (ROH yang azali) tetapi nafsu ammarahnya dan syaitannya (semua org ada syaitan cuma nabi dijamin selamat drp Allah secara total-kita main tarik tolak mengikut kadar iman dan faktor lain).
Kelapan, bersedialah untuk diuji Allah lagi. Ini lumrah. Selagi hidup dan beriman adalah ujiannya
Kesembilan,hubungkan silaturrahim. Andai kata dia tidak mau itu bukan salah kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan