27 Jun 2009

Apabila Ada Pembaca Mengadu Syahdu

Sejak saya menulis puisi dengan banyaknya di blog, ada yang mengadu kepada saya menyatakan kesyahduannya menyelami bait-bait puisi saya tulis. Katanya :
SAYA BACA BLOG aliatan....
MANTAP...
Penuh dengan kesyahduan....
rasa nak menangis pula...
menusuk di hati...
dalam makna...
Saya mengucapkan terima kasih kepadanya. Saya masih merangkak hijau dan cuba menulis dengan hati. Bagi saya, kita mesti menulis dengan hati, belajar sedaya upaya. Akal membantu dari aspek perincian bahan berfakta manakala emosi berperanan melembutkan perkataan. Hati pula menjernihkan penulisan sehingga dapat ditangkap hati manusia pembacanya. Blog bagi saya merupakan suatu latihan penulisan dan perbandingan. Setakat ini apa saya dapat ialah:Saya tidak harus memaksa untuk menulis secara taktikal yang amat dalam Word. Saya mesti bebaskan ekspresi semasa menulis di Word seperti saya menulis di blog. Itulah keanehan kreativiti. Tidak boleh dipaksa-paksa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan