21 Februari 2009

Apa guna nama saja Melayu kalau tidak tahu perkara berikut

Orang-orang Melayu khususnya orang-orang UMNO yang kononnya mahu membela Melayu dan keMelayuan tetapi mereka tidak mengerti secara menyeluruh bangsanya sendiri. Antara perkara berikut yang kalau seseorang Melayu tidak mengetahuinya maka tidak bergunalah 'Melayunya' sama sekali malah berpotensi menjadi Melayu yang haprak-sekadar meminjam kata-kata Tun Mahathir Mohamad. Melayu yang haprak inilah yang merosakkan agama, bangsa dan negara.
Antara perkara berikut ialah tentang HUKUM KANUM MELAKA.
Apa bendanya HKM?Cubalah kita pergi ke pasar raya atau ke tempat tumpuan orang ramai dan silalah bertanyakan kepada orang-orang Melayu yang kalian temui, "Tahu Hukum Kanun Melaka?' Buatah satu survey.
Den melakukan satu survey dan hasilnya adalah seperti berikut:100 orang ditanya dan jawapannya:
86=Langsung tidak tahu apa-apa. Ini termasuk yang kata 'kanun' tu undang-undang..jadi undang-undang la kot' tidak dikira dia tahu.
3=Anggap HKM adh undang-undang lama yang sudah tidak berguna. Bila ditanya dimana yang tidak bergunanya secara terperinci mereka gagal menjawabnya.
9=Tahu sikit-sikit seperti biasa dengar tetapi tidak ingat apa isi kandungannya.
2=Tahu dan ingat beberapa isi kandungannya tetapi bila ditanya soalan mencabar seperti mengapa UMNO gagal mengembalikan HKM ke dalam sistem perundangan negara sedangkan UMNO sebagai parti pemerintah mempunyai majoriti 2/3 dalam dewan parlimen yg dapat meminda Perlembagaan?Mereka tidak tahu hendak jawab apa.Inilah orang-orang Melayu sekarang!
Apa bendanya Hukum Kanun Melaka?
Den menggunakan judul Hukum Kanun Melaka daripada Undang-undang Melayu Melaka kerana judul HKM adalah lebih sesuai menggambarkan undang-undang yang digunakan ada era Kesultanan Melayu Melaka dari tahun 1400-1511. Jika kita menggunakan judul Undang-undang Melaka kita terpaksa memberikan batasan tahunnya dan kawasannya.
Manakala kanun pula bermaksud established principle, basic rule, ordinance, prescript, precept, statute, law, code etc. Ini amat sesuai kerana HKM mula diasaskan sejak Sultan Muhammad Syah (1424-1444) memerintah Melaka.
Aku masih tak faham apa benda HKM?Apa isinya?
Baiklah. Biar den terangkan. HKM memperlihatkan:
1.Sebuah teks undang-undang yang dipakai pada zaman Empayar kesultanan Melayu Melaka dan ia mempunyai pengaruh yang amat besar ke atas kehidupan orang Melayu dari segi sosiolnya, budayanya, politiknya dan sebagainya. Teks HKM ini kemudiannya mempengaruhi pula teks-teks negara kota yang lain iaitu negeri-negeri dibawah jajahan takluk empayar Melaka seperti Pahang, Perak, Kedah.
2.Teks HKM ini memperlihatkan nilai kekuasaan yang ada pada raja-raja Melayu yang diwakili oleh raja-raja Melaka. Pada dasarnya mereka mempunyai kuasa mutlak terutama yang diwarisi daripada budaya Hindu. Kekuasaan pengaruh Hindu ini telah terhakis apabila datang Islam. Justeri teks HKM ini dilahirkan pada zaman awal pertembungan dia natar penjernihan dan asimilasi berbagai-bagai budaya.
3.Teks HKM ini memperlihatkan laras bahasa melayu klasik yang berisifat undang-undang dan dapat dibandingkan dengan teks undang-undang yang dilahirkan terlebih kemudian. Jadi bahasa melayu dah lama jadi bahasa perundangan.Hanya sesetengah ahli UMNO liberal sahaja berannggap bahasa melayu tak mampu jadi bahasa perundangan sebab jahil. Subnajis. Eh silap, subjudis!!!Pinjam kata Zambry.
Yang aku tahu banyak betul teks yang dianggap HKM..Jadi mana satu yang betul-betul dianggap benar-benar HKM?
Betullah tu. Kita ada dua edisi yang dapat kita gelarkan HKM itu. Terdapat edisi yang diberi judul lain sama ada Undang-undang Johor dan Hukum Kanun Pahang. Namun Liaw Yock Fang mengklasifikasikan edisi tersebut sebagai Undang-undang Melaka juga.
Siapa pulak Liaw Yock Fang ini?Dia Cina tahu apa pasal Melayu!!!
Tu lah hang. Emosi keUMNOan sangat. Liaw Yock Fang memang seorang Cina tetapi dia mengaji Pengajian Melayu dan Antropologi. Memang ada Cina otak bisnes tetapi ada Cina otak Melayu yang terlebih Melayu daripada hang yang nama saja Melayu tapi jahil tentang HKM ini. Maaf pedas sikit.
LYF seorang ahli dalam bab keMelayuan. Justeru kalau hang jumpa dia, pertuturannya dalam bahasa Melayu lebih bagus daripada bahasa hang yang campur aduk bahasa Inggeris ini. Pendek kata LYF seorang cina lebih Melayu drp hang yang sejak azali Melayu tapi tak tahu pasal keMelayuan khususunya bab HKM ini. Maaf sekali lagi aku berleter sikit.
Hang jangan berlagak pandailah!!!Aku tanya lain hang jawab lain!
Hehehe. Maaf aku berleter sikit. Ok. Begini. Teks HKM ini seperti juga artifak seperti nesan keris batu dan sebagainya. Namun ia artifak dalam bentuk budaya. Non material. Semasa ditemui teks tersebut di bawah runtuhan kota Melaka, maka adalah kajian ke atasnya. Teks-teks HKM banyak dibawa ke luar negara dan disimpan seperti Berlian Pink Panther yang amat-amat berharga kepada negara Peranchis!!! .
Ok. Maka kelompok teks ini LYF kaji sebagai tesis pHD dia. Maaf. Bukan Perangai Hasad Dengki yang dialami oleh sebahagian besar Maaf Melayu haprak. LYF mengajukan hasil kajiannya tesis PhDnya kepada Universiti Leiden, Belanda pada tahun 1976 di bawah penyeliaan Dr. R. Roolvink.
Sekejap!Apa kaitan pulak Universiti Leiden di Belanda dengan orang melayu ini?Yang aku tau Melayu ni kekampungan sama jugak dengan bahasa kampungnya.
Sebenarnya yang kampung dan katak di bawah tempurung itu adalah hang!Orang barat menghargai khazanah budaya dan artifak kerana drp itulah asal-usul sesebuah bangsa dan negara dapat diketahui. Juga asas jatidiri. Jadi hang dah dapat tahu bahawa kalau barat pun menghargai sejarah orang-orang Melayu masakan orang-orang Melayu sendiri haprak tentang sejarahnya. Sampai ada Melayu kata sejarah ni tak relevan dengan kemajuan negara. Orang bodoh je belajar bahasa budaya dan sastera!.
Sebenarnya diri sendirilah yang bodoh. Den dah jawab sebelum ini.
Apa bahasa dalam teks undang-undang ni?Bahasa Parsi ka?
Den tak mau marah kpd sijahil. Utk makluman hang dalam teks undang-undang HKM penggunannya adalah bahasa jawi sepenuhnya.
Macam mana orang putih nak mengkaji teks jawi ni?
La sekali lagi hang menampakkan kejahilan dan subjudis hang. Meminjam kata Zambry menteri besar Perak yang baru itu. Mereka amatlah arif dengan bahasa jawi. Hang pun kalah. Termasuk UMNO yang membunuh bahasa jawi dengan berbagai cara di peringkat sekolah. Sekarang nak bunuh bahasa melayu pulak. Alahai UMNO NO...
Ok. Sambunglah tentang HKM ini aku nak tahu...
Ok. aku terang sikit saja. Nanti aku terang panjang-panjang bertambah bengong pulak otak. Maklumlah Melayu ni malas membaca tapi nak maju. Hahaha.
Ok. LYF mengajukan 19 manuskrip undang-undang Melaka yang diambil daripada 1.Universiti Leiden : Cod.Or.1705 (1), Cod.Or.1706 (1), Cod. Or. 3199 (1), Cod. Or. 5836, Cod. Or. 5838, Cod. Or 7077, Cod. Or. 6078, KL 24, KL 45, KL 48 dan KL 50.2.United Kingdom : Cambridge 1364, Dublin 1638, SOAS Raffles 74, Mazwell 6, Maxwell 10, British Museum 12397.3.Jerman : Schoeman V.334.Paris : Bibliotheque Nationale No. 37.
Semua manuskrip di atas yang telah dikodkan dan disimpan seperti Berlian Pink Panther di luar negara. UMNO mana ambil tahu. Dia ambil berat sejarah perjuangan Politik UMNO je. Manuskrip tersebut dapat dibahagikan kepada 7 kategori
1.Undang-undang Melaka sebenar-yakni diamalkan di Melaka
2.Versi Acheh
3.Versi Pattani
4.Versi panjang
5.Versi undang-undang Islam dan undang-undang Johor
6.Versi pendek
7.Versi fragmen.
Kalau ikut sarjana Dato' Abu Hassan Sham hanya yang no. 1 sahaja dianggap sebagai Hukum Kanun Melaka. Yang lain-lain itu adalah hukum kanun di negeri selain drp Melaka dan juga sebahagian drp isi kandungan HKM. Tentang Hukum Kanun negeri lain mungkin boleh disentuh sikit lepas ini.
Siapa lagi yang dok kaji benda-benda Melayu ini?
Orang putihlah. Orang Melayukan nak maju nak moden. Mana dia ada masa nak ambil tahu pasal jatidiri dia sendiri. Antara yang meneliti teks undang-undang Melayu ini ialah:Stamford Raffles yang terkenal dgn History of Java. Selepas Raffles mati, isterinya Lady Raffles telah menyerahkan sebanyak 80 naskah-naskah Melayu pada tahun 1830 kepada kerajaan British lalu kini disimpan seperti Berlian Pink Panther di Royal Asiatic Society, London.
7 drp 80 naskah Melayu dimilliki Raffles tergolong dalam teks undang-undang Melayu yang diberi nama Raffles Malay No. 33a, 34a, 34d, 74a, 75a, 76d dan 77b.
Raffles amat berminat tentang undang-undang laut dan dibincangkan sevara tuntas dalam teks berjudul "The Maritime Code of the Malays" yang dimuatkan dalam JSBRAS, 1897).
Untuk pengetahuan hang lagi artikel tersebut pernah diterbitkan dalam Asiatic Researches, Vol,. 12, 1818 hlm 102-159 dengan tajuk "On the Malay Nation" with a Translation of its Maritime Institutions". Orang putih kedua dok kaji teks Melayu yang mana orang Melayu kebanyakan buat tak tak saja ialah W.E Maxwell yang merupakan sarjana yang menjadi penolong residen di Perak pada 1878.
Maxwell seorang pegumpul naskah Melayu sehingga berjumlah 105 naskah tersimpan seperti Berlian Pink Panther di Royal Asiatic Society Library London. 10 drpnya adalah teks sastera undang-undang HKM dan Undang-undang Minangkabau.
Maxwell menghasilkan dua kajian terhadap teks Melayu ini iaitu
1.The law and Customs of the Malays with Special Reference to the Tenure of Land," JSBRAS. NO. 13, Jun 1884.
2.The Law Relating to Slaves among the Malays", JSBRAS No. 22, Disember 1890
Maxweel mengkaji teks melayu dengan penuh perasaan agar dapat membantu British memahami orang Melayu. Jadi kalau Melayu sendiri tak tau pasal Melayunya sendiri macam mana dia nak berjuang?Melainkan berjuang nak dapat tender dan kedarah rasuah!Dalam artikel no.1 Maxweel menyentuh tentang undang-undang berhubung dengan tanah.
Tanah bagi masyarakat Melayu mengikut kajian Maxwell terhadap kajian teks Melayu terbahagi kepada dua iaitu tanah hidup dan tanah mati. Dinyatakan ciri-ciri bagi tanah tersebut.
Maxwell amat menguasai Hukum Kanun Melaka kerana dalam koleksi Maxwell di Royal Asiatic Society terdapat 6 buah teks HKM yang dikodkan sebagai Maxwell No. 5, 6, 10, 11A, 19 dan 47. Bagi menghasilkan artikel no.1 diatas Maxwel membaca kajian Raffles tentang undang-undang di tanah Jawa, tulisan William Marsden tentang SUmatera (1811) dan tulisan Crawfurd dalam History of Indian Archipelago.
Dalam artikel no2. Maxwell menjelaskan tentang perhambaan yang berlaku di Tanah melayu yang berisfat menindas. Maxwell mencadangkan agar sistem perhambaan dilonggarkan dan memetik cadangan Wilkinson di Perak Council yang menyatakan seseorang hamba dapat dibebaskan jika dapat ia menebus dirinya dengan wang sebanyak 25 ringgit.
Jika tidak mestilah diberikan tempoh tertentu.Tokoh ketiga iaitu William Marsden dengan karyanya History of Sumatra membincangkan juga tentang undang-undang Melayu lama tetapi lebih khusus kepada Sumatera.
Tokoh seterusnya ialah R.J Wilkinson seorang sarjana-pentadbir dan meletakkan asas utama dalam membicarakan undang-undang Melayu lama.Dalam artikel Wilkinson berjudul "Law Introductory Sketch." (Papers on Malay Subject, Part 1, KL, 1908) telah banyak menarik perhatian sarjana yang mengkhusus kajiannya terhadap undang-undang Melayu lama.
Wilkinson meletakkan asas Pengajian melayu terutama di kalangan sarjana Inggeris. Siri "Papers on Malay Subjects" amatlah berguna bagi mereka yang mahu mengkaji tentang orang Melayu. Kajian undang-undang melayu lama turut dimasukkan ke dalam siri ini. Dalam kerjayanya Wilkinson pernah menjadi Pegawai Daerah Dinding, Perak, Nazir Sekolah-sekolah Persekutuan dan Penasihat British (British Resident) di N9.
Beliau pernah menjawat Setiausaha Tanah Jajahan dan akhir sekali menjadi Gebenor di Sierra Leone.Wilkinson membahagikan teks undang-undang Melayu kepada tiga iaitu
1.Adat Perpatih
2.Adat Temenggung
3.Hukum Syarak Wilkinsonlah menemui bahawa undang-undang adat Perpatih datang dari Tanah Adat Minagkabau, Sumatera dan adat Temenggung dari Pelembang.
Wilkinsonlah yang memberi perbezaan antara kedua-dua adat tersebut. Namun sebagai seorang kafir Wilkinson tidak senang dengan hukum syarak (HUDUD) dalam undang-undang Adat Temenggung.
Den lupa maklumkan bahawa Hukum Kanun Melaka, Pahang. Johor, Kedah termasuk dalam kelompok Undang-undang Adat Temenggung. Menurut si kafir ini, undang-undang adat Temenggung hukumannya sangat kejam, autokratik, tiada belas ihsan terutama dalam hukum jinayat dalam HKM yang membawakan hukum HUDUD hampir sepenuhnya.
Ye la dah kafir tak heranlah tolak Islam. Tapi kalau Melayu yang Islam sejak dilahirkan lagi ini menyatakan demikian tak tahulah nak kata apa. Ada 2 je sebabnya, 1 jahil 2 sentimen politik UMNO.
Wilkinson mengkritik hukum syarak dalam HKM seperti berikut :
The theocratic hukum syarak was ini its way even mpre unsatisfactory than adat temenggung. It multiplied offences intolerably. Cock-fighting, opium-smoking, gambling, illicit intercourse, irregular attandance at mosque and even such technicalities as wearing the wrong kind of clothing and beating gongs at weddings are liable to be severely punished under Muhammad an law. If the Adat Temenggung brutalised the people teh hukum syarak put a premium on hypocrisy. Wilkinson 1970 : 9-10
Sebaliknya Wilkinson memuji Adat Perpatih yg katanya lebih demokratik:
Taken all this Adat Minagkabau may claim great merit as a system of law it was just it was humane it tolerated no delay in criminal matters it secured degraded at fisrt offender it was understood by all and even and intelligibly to the very humble intelligence in the commnunity.(Wilkinson 1970: 9)
Berdasarkan 2 petikan diatas ada dua benda kita boleh fahamkan.
1.Wilkinson amat menyanjung Adat Perpatih dan memandang rendah Adat temengggung dan hukum syarak. Prasangka orientalis terhadap hukum syarak memang biasa sahaja dikalangan sarjana-pentadbir barat zaman kolonial. Sanjungan dia terhadap Adat perpatih agak keterlaluan. Masalahnya hang nak tau, penyakit prasangka warisan Wilkinson ini diwarisi demgan banyaknya oleh orang Melayu termasuk dalam UMNO sendiri kerana sentimen politiking. Sedangkan sejarah bangsa dia sendiri guna Hukum Syarak dalam undang-undang utama negeri/negara.
2.Wilkinson beranggapan teks undang2 mmepunyai persamaan ciri dalam sesuatu kelompok. Tetapi anggapan itu salah kerana Undang-undang Sembilan Puluh Sembilan Perak tidak mengamalkan undang-undang adat temenggung sepenuhnya. Ia adalah campuran antara kedua undang2 adat.
Banyaklah lagi sarjana-pentadbir kolonial kaji melayu ini seperti T.J Newbold, J.R Logan, Ph.S van Ronkel, John E. Kempedan R.O Winstedt yang telah menerbitkan Hukum Kanun Pahang yang diberi judul sebagai A Malay Legal Digest Compilde for Abdul al-Ghafur Muhaiyuddin Syah, Sultan Pahang 1592-1614 A.D with Undated Additions (JMBRA Jilid XXI Bahagian 1 1948).
Sarjana berbangsa Melayu tak da siapa ka yang kaji?
Kalaulah semua orang Melayu berfikir macam hang fikir macam mula-mula dulu seperti tak bergunanya kajian budaya tak relevan dengan zaman makanya Melayu ni semua tinggal nama je lah. Macam debu tak berguna...Mujurlah tak semua orang Melayu fikir macam hang.
Pada tahun 1972 Abu Hassan Sham (Dato) mengajukan tesis Sarjana Sastera untuk Jabatan Pengajian Melayu (sekarang Akademi Pengajian Melayu ) Universiti Malaya yang berjudul "Undang-undang Melayu lama, Tumpuan Khas kepada Hukum Kanun Melaka dan undang-undang lain di bawah pengaruhnyanya."
Profesor yang pernah mengajar den ni menggunakan pendekatan komparatif yakni isi HKM dibandingkan dengan undang2 Melayu lama yang lain. Teks yang menjadi asas kajian beliau ialah Risalat Hukum Kanun melaka edisi Ph.S van Ronkel. Drp kajian beliau ditemui amat besar sekali pengaruh KHM terhadap undang-undang di negeri lain yang dibawah jajahan takluk Melaka.
Oleh sebab itulah lahirnya Hukum Kanun Pahang, HK Johor, Undang2 Inderagiri dan undang-undang Riau.Pada tahun 1976 terbitlah edisi Lia Yock Fang berjudul Undang-undang Melaka yang merupakan tesis PhDnya yang diajukan kepada Universiti Leiden Belanda.
Setakat ini edisi ini mempunyai autoritatif dan representatif yg mengandungi 44 Fasal. Jadi rumusannya penggunaan HKM merujuk kepada undang2 yang dipraktikkan di Melaka sahaja bukan di negeri lain.
Undang2 di negeri lain ada judulnya sendiri. Manakala LYF mengklasifikasikan secara agak pukul lambak semua undang2 di alam melayu sebagai Undang-undang Melaka. Baiklah. Ini soal judul. Dan terangkan sikit saja. Nanti pening kepala. Yang penting kita nak tgk apa benda isinya HKM ini. Adeh..ni mukaddimah saja.

1 ulasan:

  1. perlembagaan kite ni dibentuk melalui suruhanjaya Reid, 5 wakil luar yg tiada kaitan dgn islam mahupun melayu...

    gua rase perlembagaan kita patut berasaskan al-quran & sunnah...

    hukum kanun melaka boleh diserapkan balik berasaskan al-quran. sbb klu kite follow yg asal, semestinye kite terkongkong dgn sistem feudal...

    BalasPadam