12 Februari 2009

Puntung rokok yang masih berapi masih melekat di kulit ibu jari kaki kiriku.Pedih.

Petang tadi sewaktu aku menunggu bas di hentian bas depan Stesen Monorail KL Sentral seorang lelaki yang asyik menyedut asap rokok melintasi di depanku. Aku tidak mempedulikan cameo itu. Mataku ke arah jalan yang bercelaru. Pejalan kaki yang tidak menuruti lampu isyarat semborono melintasi jalan. Kenderaan yang bertolak-tolakan dan saling berjeritan. Manusia-manusia yang letih memenuhi hentian bas yang cacat-tidak bertempat duduk, berbumbung dan kawasan yang khas. Bas yang kembung dengan manusia. Tiba-tiba kakiku terasa pedih. Lebih tepat di ibu jari. Segera aku berpaling sedikit ke kanan. Lelaki itu berbuat tidak endah.
Puntung rokok yang masih berapi masih melekat di kulit ibu jari kaki kiriku. Pedih.
Namun ia tidak sepedih hatiku. Melihat keselambaan lelaki itu yang mengharapkan aku sepertinya. Apakah aku harus selamba sepertinya juga sedangkan situasi berbeza. Dia yang menghisap rokok dan membuang puntungnya jatuh di kakiku. Lantas aku mencerlungnya dalam. Seperti Dexter mencerlung mangsanya.
Lelaki itu hanya angkat tangan-keegoaan mengikat halkumnya untuk memohon maaf-untuk mengelakkan aku memukulnya. Aku berubah kedudukan berjalan dan melintasi depannya sambil mataku tetap tertancap di antara kedua keningnya. Dia hilang di mataku. Lelaki itu seperti tahu aku membenci rokok dan perokok. Dan dia bekerjasama dengan puntung rokok tersebut untuk menyakiti aku!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan