27 Februari 2009

Mereka sahaja bukan 'mereka-mereka'

Tolonglah sesiapa yang membaca entri ini tolong jangan ulangi kesilapan yang dibiasa-biasakan. Penggunaan kata mereka merujuk kepada jumlah manusia yang melebihi dua orang atau ramai orang.
Sebaliknya oleh kerana terlalu pandai dan memandai-mandai makanya ada yang tergamak melakukan kesilapan mudah ini apabila mengulangi perkataan 'mereka' dengan 'mereka-mereka'. Ini adalah suatu kesalahan tatabahasa yang amat jelas sekali.
Yang aku ingat penggunaan 'mereka-mereka' ini digunakan oleh beberapa politikus yang kemudian sekarang di mana-mana tulisan dalam blog pun terdapat kesalahan yang sangat umum begini.
Tolonglah jangan ulangi kesilapan yang dibiasa-biasakan. Sama juga dengan para yang merujuk kepada para hadirin yang disebut sebagai para-para hadirin. Para-para bermaksud tempat meletak kasut atau tempat meletak sesuatu.
Tolonglah jangan ulangi kesilapan yang dibiasa-biasakan. Hampir seratus peratus rakyat Malaysia ambil SPM yang mana kesilapan mudah ini sudah diberitahu oleh guru bahasa kalian.
Deduksi
Mereka-mereka=Salah
Mereka=Betul
Para=merujuk ramai orang
Para-para=merujuk tempat meletak sesuatu seperti kasut.
Para hadirin=Betul
Para-para hadirin=Salah
Sekian harap maklum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan