15 Mei 2009

Megah Berbahasa

DBP disaran anjur 'Perayaan Bulan Bahasa Melayu'

Atiff Idris Thu May 14, 09 1:02:10 pm MYT

KOTA BHARU, 14 Mei (Hrkh) - Selepas berjaya mencetus pelbagai kelainan di Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mencadangkan pula kepada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menganjurkan perayaan Bulan Bahasa Melayu.

Katanya, perayaan itu boleh diadakan sempena kempen Bulan Bahasa yang diadakan setiap tahun.
"Ini penting bagi memberi kesedaran terhadap kepentingan penggunaan bahasa ibunda (Melayu) dalam setiap aspek kehidupan harian rakyat.
"Selain itu bahasa Melayu juga wajar diperkasakan di sekolah-sekolah bagi memastikan ia dapat diwarisi kepada generasi akan datang," katanya pada pertemuan dengan Ketua Pengarah DBP, Dato' Termuzi Abdul Aziz baru-baru ini.
Termuzi yang baru dilantik mengetuai DBP mengadakan kunjungan hormat ke atas Tuan Guru Nik Abdul Aziz di kediaman rasmi Menteri Besar, di JKR 10, Sabtu lalu.
Hadir sama Pengarah DBP Wilayah Timur, Yussup Ishak, Ketua Bahagian Komunikasi Korporat DBP, Abdul Ghapur Abdullah dan Setiausaha Politik Menteri Besar, Anual Bakri Haron.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga mencadangkan DBP mengkaji dan menterjemahkan nahu yang terlalu kaya dalam bahasa Arab ke bahasa Melayu bagi memperkasakan lagi penggunaan bahasa ibunda.
"Bahasa merupakan nikmat yang tidak terkira yang dianugerahkan Allah SWT ke atas seluruh manusia dan ia mesti digunakan sepenuhnya dalam berkomunikasi sesama manusia.
"Sebagai contoh, Thailand berjaya menghasilkan produk buah-buahan melalui teknologi terkini tanpa menggunakan bahasa asing," tambahnya.
Sementara itu, Termuzi berkata, sebagai Ketua Pengarah baru, beliau akan cuba memperkasakan semula bahasa Melayu melalui pelbagai program yang akan diperkenalkan.
Katanya kerajaan sentiasa memberi sokongan untuk mengadakan pelbagai program termasuk kempen Bulan Bahasa 2009 yang akan diadakan tidak lama lagi-HARAKAH-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan