15 Mei 2009

Kita hanya menunggu untuk dijangkiti sahaja

Kes Influenza A (H1N1) Pertama Malaysia: Rakyat Dinasihat Tidak Panik

PUTRAJAYA, 15 Mei (Bernama) -- Rakyat Malaysia dinasihat tidak panik setelah kes pertama Influenza A (H1N1) dikesan di negara ini melibatkan seorang pelajar lelaki berumur 21 tahun yang baru pulang dari Amerika Syarikat, Rabu lepas.

Pemangku Menteri Kesihatan Datuk Seri Kong Cho Ha berkata kementerian telahpun mengambil langkah berjaga-jaga termasuk dengan melakukan kuarantin rumah bagi kesemua lima anggota keluarga pesakit itu, walaupun tiada antara mereka yang menunjukkan sebarang simptom setakat ini.

Beliau berkata mereka yang mempunyai kontak secara terus dengan pesakit itu termasuk kakitangan hospital yang memeriksanya turut diletakkan di bawah pemerhatian.

Kementerian Kesihatan dengan kerjasama Penerbangan Malaysia (MAS) juga sedang menghubungi penumpang-penumpang dalam penerbangan tersebut untuk diperiksa, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata terdapat 199 penumpang dan krew dalam penerbangan tersebut tetapi tidak semua penumpang terbabit berada di negara ini memandangkan ia merupakan penerbangan transit.

Kong, yang merupakan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan memangku jawatan tersebut kerana Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai Liow sedang dalam perjalanan ke Geneva, Switzerland, untuk menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Ditanya mengapa virus itu tidak dapat dikesan ketika pemeriksaan dibuat di lapangan terbang sebaliknya hanya dapat dikesan selepas dua hari apabila pelajar itu dimasukkan ke hospital, Kong berkata ia kerana virus itu tidak menyebabkan demam serta-merta.

-- BERNAMA
*Kerajaan mesti MEWAJIBKAN semua penumpang tersebut HADIR ke HOSPITAL sesegera yang mungkin untuk pemeriksaan bukannya sekadar MENYERU sahaja atau setakat MENGHUBUNGI sahaja.
*Masalah ini membabitkan masalah kesihatan umum dan nyawa semua orang jadi ia mestilah ditangani di peringkat maksimum.
*Kita mesti KESAN penumpang tersebut bermula dari KLIA sehingga ke mana mereka pergi. Antaranya KL Sentral yang menjadi transit manusia ribuan sehari itu.
*Dan kemungkinan tempat lain juga.
*Kita hanya menunggu dijangkiti sahaja jika tidak mengabaikan langkah maksimum ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan