27 November 2008

Silaturahim dan Persaudaraan

Petang tadi aku meloloskan diri untuk menziarahi Mak Uda sebentar di Bricfields. Setibanya aku di sana, hanya ada Mak Uda dan Mak Usu. Pak Usu tidak ada. Dia berjalan2 dgn sahabat baiknya iaitu Haziman dan Latif ke Times Square bermain Bowling.

Aku sekadar mengukir senyum sahaja. Jam hampir menunjukkan 2 petang. Setelah Mak Uda selesai solat Zuhor kami bertiga makan tengahari sama-sama.

Aku agak segan makan dgn Mak Usu yang sungguh tertib itu. Sesuai dgn dirinya sebagai Hafizah Al Quran. Semuanya dgn limpah kurnia Allah semata-mata apabila seorang mualaf belajar agama lalu menghafaz Al Quran sepenuhnya dalam tempoh 7 tahun.

Mak Uda berkata jam 3 petang ini teksi Abg Anuar tiba di bawah. Teksi Abg Anuar adh teksi 'rasmi' Mak Uda untuk ke tempat kerjanya di Subang setiap hari. Namun hari ini teksi itu ditempah untuk menghantar Mak Uda dan Pak Usu ke Hentian Duta. Pak Usu dan Mak Usu balik semula ke Penang, setelah dua hari di rumah Mak Uda menziarahi Mak Uda di sini.

Aku tidak boleh ikut turut serta menghantar Pak Usu dan Mak Usu ke Hentian Duta. Ini kerana Mak Uda akan terus ke Ampang menziarahi sanak saudara di sana pula. Wah rajin betul Mak Uda menghubungkan silaturrahim. Suami Mak Ngah Zama meninggal dunia seminggu lepas dan mereka mengadakan tahlil malam ini.

Atau aku mahu tidur di Ampang juga. Em...aku menolak dgn baik. Aku baru pulih dari gastrik yang agak teruk menyerangku dua hari lepas. Gastrik yang menyerang itu akibat aku makan malam yang lewat dan mengabaikan pemakanan. Bukanlah nak berpantang sangat tetapi berpada-padalah. Ketika diserang gastrik itulah aku ingat 'dosa-dosa' aku seperti makan lambat tidak tetap waktu, makan sambal pedas dan berminyak, minum minuman berkarbonat dan makan makanan ringan.

Padan muka aku.

Keika jam 3 baharulah Pak Usu balik dr Berjaya Times Square. Tiba di rumah Mak Uda. Minum dan makan sandwich Mak Uda buat tadi sebelum berangkat.

Pulanglah aku ke rumah.

Bila aku fikir2kan kembali dlm saat sepi dan hujan begini serta sendirian begini kita membawa haluan masing-masing.

Setelah bertemu ramai, Mak Uda seorang ke Ampang.

Aku seorang balik ke rumah.

Pak Usu dan Mak Usu menaiki bas menuju ke Penang.

Kawan Mak Uda yang datang tadi pun pulang ke rumahnya.

Ah, aku hampir terlupa, abangku, Mohd Arif akan ke Kelantan Sabtu ini untuk bertugas di sana tetapi masih tidak tahu ditentukan bertugas dijajahan mana.

Begitulah hidup ini. Ada pertemuan dan ada perpisahan. Silaturrahim adh dituntunt dalam agama Islam. Dan beruntunglah sesiapa menjaganya dgn baik. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan