12 November 2008

Ragam Mat Tabligh-Ikut Nafsu Ammarah

Suatu ketika aku di surau kolej kediaman. Sehabis drp solat ada lah mat tabligh ni bangun kasi tazkirah. Aku dah tahu apakah matlamat akhir mat tabligh bila dia bercakap. Keluar dgn kami 3 hari. Begitulah adanya.

Kerana aku sudah tahu matlamat akhir percakapannya begitu maka aku pun tidak mempedulikan dia. Aku bingkas dan mengambil surah Yassin lalu aku duduk di suatu sudut surau. Lantas aku membacanya. Aku tak pedulikan mata kwn2 aku sejemaah yang melihat gelagat aku itu krn bagi aku ini bukan perlakuan salah ini tempat ibadat kita bisa membaca Al quran berzikir dgn masa2 kita sendiri.

Bukannya aku bawa betina ke sini....

Kemudian drp itu mat tabligh itu nyata mencerlung aku tidak suka dgn tingkah laku aku. Atau mat kau terasa telah disindir mat. Aku fikir surah Yassin ini ada kata-kata Allah dan apabila aku tidak mempedulikan kau adalah bukan salah bagi aku kerana aku lebih sedia menghayati kata-kata Allah.

Sewaktu elok damai je membaca Yassin tu, mat tabligh yang jadi jurucakap pun katalah Membaca yassin malam jumaat ni suatu bidaah.. Terganggu jugak usus aku. Aku tau dia sindir aku..kerana keegoannya sbg pendakwah kononnyalah maka dia ambil kesempatan memerli aku....tindakan aku membaca yassin sbg bidaah!

Aku rasa nak lempang sahaja mat tabligh ni atau sekurang2nya aku pulah bertabligh depannya apalah kiranya bidaah perlakuan aku itu jika aku lebih memperhatikan kalamullah berbanding kata engkau Ya hamba ALlah yang diciptakanNya drp titis mani yang hina?

Apakah nafsu ammarahmu sampai kemuncak ke dada mu untuk membolehkan kau menjadi laksana Tuhan menghukum aku sewenang-wenangnya semata-mata aku tidak mengikuti kehendak nya untuk diam dan dengar serta ikut ajakannya keluar 3 hari itu?

Allah, engkau juga ada cara menguji hambaMu dan kufikirkan ini juga untuk menguji mat tabligh itu. Sehabis aku baca Yassin, Isyak pun datang dan setelah isyak mat2 tabligh ni buat halaqah bersama kwn2 aku. Aku pun ikut sekali tanpa memikirkan sendaan mat tabligh yang perasan bagus tu kerana bagi aku mat kau juga hamba Allah yang tidak lepas buat salah. Allah Maha Pengampun.

Kemudian berlakulah perbincangan. Yang seronoknya bila mat tabligh ni cakap satu isu semua kwn aku tak berani nak lawan atau cakap atau kasi pandangan kerana mat tabligh ni boleh patahkan balik atau kasi nasi tambah sampai menampakkan kebagusan dirinya dan kebodohan kwn2 aku itu.

Bila sampai giliran aku, aku tidak kasi peluang lagi teruslah aku berhujah semualah keluar fakta wahyu hadis huraian kaitan dgn isu semasa dan pendekatan dakwah. Aku katakan tepat2 ke muka mat tabligh yang terkedu mendengar setiap patah kata2 aku itu bahawa dakwah itu bukan sahaja keluar 3 hari dakwah bukan juga sekadar dgn halaqah dan juga bertabligh serta bercakap MALAH dakwah juga dengan perbuatan atau dalam Arabnya dakwah bil hal.

Aku pun hujahlah kalau kita nak dakwah jgn pilih bulu jgn sindir org yang kita nak dakwahkan itu jgn hukum org yg kita nak dakwahkan itu. Cakap baik2 tunjukkan akhlak yang murni. Setiap pendakwah mestilah masuk dalam semua jenis orang dan tidak menjauhkan diri mrk drp orang berdosa atau berperlakukan berdosa ini-masuk rapat dan dakwahlah secara halus secara perbuatan.

Selepas aku cakap macam itu, semua mat tabligh diam. Kwn aku pun dok perati je muka selamba aku itu. Dan sewaktu nak balik itulah mat tabligh ni hulurkan tangan dan minta maaf kpd aku dan menyatakan betapa dia mengikut rasa sewaktu menyindir aku tadi.

Rupa-rupanya alasan mat tabligh tu kata bidaah aku baca Yassin ialah sebab malam itu malam Jumaat. Aku senyum sahaja. Aku pun tak ingat malam tu malam jumaat. Dan ini menunjukkan aku bukan buat bidaah sebab aku membaca Yassin bukan kerana malam itu malam ini tetapi kerana kefahaman aku sendiri tentang Al Quran serta kehendak aku sendiri untuk menghayati ayat-ayat Allah.

Apapun mat, semuga kau tetap benar dijalan kau dan mendapat hidayah Allah. Ingatlah kata-kata aku ni mat sebagai pengajaran dan buah bekal. Kerana aku pun mengingati juga apa aku cakap kerana celakalah aku kalau aku pandai cakap tetapi tidak melakukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan