21 November 2008

Antara Nasriah dan Aku

Ehem...bukan begitu sebenarnya..tetapi begini...Nasriah adalah seorang bakal pengamal undang-undang kelahiran universiti islam antarabangsa...dan Aku adalah seorang graduan pengajian Melayu yang kadangkala aku pun sukar untuk memahami diri sendiri..paranoid? maaf aku tidak mahu berfikir aku menelesuri jalan sebagai pengarang besar..ahhh!!apakah pengarang besar itu banyak karyanya menjadi mahakarya?Hemingway lebih terkenal dgn The Old Man and Sea berbanding berbelas novel dan kumpulan cerpennya....Aku? Ahh tidak dikenal melainkan sebagai seorang hamba Allah yang biasa juga....Nasriah??Dikenal sebagai penulis muda yang prolifik...ini bukan cemburu tetapi sejenis perasaan yang asing yang sukar diterjemahkan...


Nasriah bukan sahaja bakal seorang pengamal undang-undang yang aku fikir mempunyai masa depan yang amat gemilang di hari muka....malah seorang pujangga juga, penulis dan pemikir....entah..aku tidak akan mengenali gadis yang tinggi dan comel lote ini ini jika tidak aku memaksakan diriku untuk menyertai Bengkel Cerpen DBP 2006...di situ juga aku mengenali lagi beberapa nama penulis muda seperti ws rendra, zamri mohadamad, hamzah dan beberapa orang lagi....

Sebenarnya permulaan aku tidaklah sebaik Nasriah...Nasriah bermula dgn baik dan dia mendapat tempat di majalah dan akhbar...mungkin ketika karyanya dibaca di majalah..aku masih mengelamun lagi atau terus mengutuk setiap apa yang tertulis diatas kertas kosong diatas mejaku....

Dan jumlah cerpen Nasriah yang telah terbit melebihi 4 buah...yakni sudah mengalahkan aku....kalau tidak Shamsudin Othman..penyair seniour yang kian matang dan masak dgn pemikiran-pemikiran itu...kalau tidak zaharah nawawi penulis senoiur yang amat prolifik dan tidak penah lelah mendidik penulis baharu itu..tentulah aku tidak menulis apatah lagi tersiar karya-karyaku di media arus perdana....tapi itu dahulu...setahun lalu cerpen yang terakhirku terbit...aku sibuk dgn kerja asasi.....dan ini membuatkan aku tidak punyai masa untuk menulis....

Kadangkala Nasriah....kita ini terpaksa berjuang menulis dan menulis..otak kita dalam bidang kreatif ini jangan berhenti menggerakkannya walau sesaat..kerana untuk menghidupkannya setelah ia koma adalah amat payah sekali....

Dan aku kini terperangkap dalam sebuah jerangkap..bukan liang lahad..tetapi semacam lubang yang lubang itu mempunyai banyak cermin..setiap kali aku membuka mataku...aku melihat wajahku sendiri terpampang di cermin dan setiap kalilah aku merasai aku mengenal diriku..padahal tidak..tidak sepenuhnya aku kenali diriku.....
Nasriah....aku cuba keluar drp lubang ini...ini jerangkap...inilah yang membuatkan penulis koma bertahun-tahun..mandul tidak berkarya apa-apa....dalam koma itu anehnya dia masih boleh memberikan jawapan...

Mengapa kau tak menulis wahai penulis?

Mengapa kau tak berkarya wahai pengkarya?

Jawabnya:Aku sibuk.

Hahahaha. Perangkap bodoh dan lucu ini..ia menyebabkan penulis dan pengkarya koma..namun boleh pula memberikan jawapan pendek bila ditanyakan soalan begitu...mungkin kerana soalan itu amat kuat ding dungnya...menyebabkan dia menjawab walau tanpa kesedaran....atau aku mempertimbangkan pandangan ini:Kebanyakan penulis dan pengkarya itu tinggi EGOnya...ya benarlah Nasriah..semoga Nasriah tidak terperangkap seperti aku.....jangan berhenti berfikir dan berkarya....kalau tidak mahu koma seperti aku....

Nasriah...mungkin juga suatu halusinasi.. begini..suatu tangan yang diharapkan...dapat menarik drp jerangkap ini...em...mungkin ini penyelesaiannya...kerana tangan-tangan yang ada sekarang tidaklah dapat membantuku sepicing pun...dan sebenarnya benarlah kota ini terlalu kejam dan buta dengan seni seniman dan sasterawan....mereka ini tiada tempat di sini..kononyalah....atau aku hanya berhalusinasi tidak kunjung habisnya lagi..di malam-malam sunyi begini....

Nasriah....belajar tidak pernah tamat dengan peperiksaan...karya tidak pernah luput daripada sejarah....manusia penulis tidak pernah mati biarpun jasadnya telah hancur....pengarang hidup abadi dalam karyanya....itulah mungkin keistimewaan orang-orang seperti kita ini....mungkin hanya generasi yang ke seratus pada masa depan akan menghargai apa yang terakam dan tertulis dalam sebuah karya..

Antara aku dan Nasriah....Aku seorang yang koma....Nasriah seorang sedang memgimbangi dirinya...dan aku mengingatkan Nasriah...jgn disangka lopak2 yang indah ini ialah syurga..inilah jerangkap berbahaya...teruskan berjalan....dunia bukan syurga penulis..dunia ialah tempat kerja penulis....akhiratlah syurga kita..tempat rehat kita abadi selamanya....moga-moga...amin.

*Pada perenggan akhir ini aku lebih menasihati diri sendiri!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan