23 November 2008

Catatan Hujung Minggu-Kalimah Allah

Petang tadi seorang kenalan menghantar mesej. Mesejnya berbunyi begini:

Subhanallah. Ikan cuci cermin kat kedai kakak ada kalimah Allah kat bahagian tulang tengah bahagian tepi nampak macam ada kalimah gak tapi tak jelas.

Saya bertafakur sejenak dan kemudian saya membalas mesejnya:

Dia kasi ingatla suruh banyakkan zikir Allah. Membuktikan juga secara simbolik zikir Allah menyucikan hati.

Tidak lama kemudian kenalan saya itu membalas lagi:

Nak cuba snap ngan digi cam bahagian sisi kalimah agak panjang mungkin la ila ha illallah tapi nampak macam ada Ha Mim.

Saya tersenyum sendiri dan kemudian membalas:

Zikir je la Allah.

Ops!Mesej tidak boleh dihantar!..kerana baki kredit saya telahpun habis. Sebenarnya fenomena kalimah ALLAH pada flora dan fauna ini bukanlah sesuatu yang asing. Selain membuktikan kekuasaan ALLAH, ia juga membawa mesej dan peringatan kepada umat Muhammad akhir zaman yang lalai dan alpa ni supaya berzikir kepada ALLAH.

Renungkanlah...

Flora dan fauna pun mengingati ALLAH dengan caranya tersendiri yang pada mulanya kita pun tidak tahu bagaimana cara ingatan mereka kepada ALLAH. Sehinggalah suatu masa ALLAH berkenan untuk menzahirkan pada mata kasar kita TANDA mereka selalu mengingati ALLAH sudah tentu Allah amat kasihkan kita dan juga kelebihan kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW.

Jikalau umat terdahulu engkar sahaja tertimpalah laknat dan bala dari langit. Namun kita ALLAH masih memberikan kita peluang lagi untuk kembali kepadaNya.

Dan kepada kenalan saya itu nasihat saya banyakkan mengingati ALLAH dengan berzikir. Zikir ada banyak. Dan kalimah zikir yang paling afdhal ialah kalimah la ila hailallah. Itulah kalimah tauhid awal Islam. Dan kalimah itulah juga kalimah yang memperbaharui iman kita.

Namun dalam hadis jumlah zikir kalimah la ila haillallah adalah 100x sahaja. Jadi apa yang tersirat dengan kalimah ALLAH pada flora dan fauna?Umumnya sama sahaja.

Namun secara khususnya ingatan itu lebih kepada zikir ALLAH yakni kalimah ALLAH kerana itulah kalimah yang ALLAH memerintahkan kepada kita untuk menzikirinya seperti mana maksud Al-Quran "ingatilah ALLAH dengan suatu ingatan yang sebanyak-banyaknya..sambil duduk berbaring berdiri...ingatlah ALLAH nescaya ALlah akan ingat kamu..."

Inilah kalimah yang perlu diperbanyakkan untuk kita menzikirinya. Kalimah tauhid itu sekadar 100 x sahaja sehari dan ingatan yang sebanyak-banyak yang diperintahkan ALLAH ialah dengan menzikirikalimah Allah-yakni itulah zikir hati, zikir yang asli hidup dalam hati para rasul, nabi dan para wali serta orang-orang mukmin dan mukminat.

Setelah kita beriman-tiada Tuhan melainkan ALLAH-maka perbaharulah iman kita dengan menzikiri kalimah la ila haillallah sebanyak 100x sehari seperti yang disuruh nabi. Kemudian sesudah itu zikirlah dengan zikir Allah dnegan zikir yang sebanyak-banyaknya.

Itulah mesej utamanya kerana yang kita tuju yang kita ingat itu AKHIRNYA ialah ALLAH sahaja. Nafi itu pada peringkat awal Islam dan memperbaharui iman sahaja. Kalimah ALLAH itu adalah kalimah ingat sebanyak-banyaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan