16 November 2008

Cuti 7 Hari

Pada 13 haribulan aku pergi ke Klinik Am, PPUM. Oleh kerana aku datang awal, maka aku dapat no yang lebih awal. Sebelum berjumpa doktor, darahku diambil jururawat untuk diperiksa di makmal. Sedang menunggu giliran itu aku berbual2 dgn seorang mamat yang juga demam sepertiku. Air mukanya tampak keruh. Dia disyakki denggi dan jumlah pletletnnya jatuh saban hari. Aku pun ceritalah apa yang aku lakukan bila aku terkena denggi dahulu antaranya minum 100 Plus dan makan.

Tidak lama kemudian, no giliran aku naik di skrin. Aku segera melangkah masuk ke bilik no 9. Seorang doktor lelaki berbangsa Sikh menjemputku duduk dan dia menanyakan aku sakit apa. Demam. Jawabku spontan. Doktor angguk. Kemudian dia meneliti hasil pemeriksaan darah ku di komputer. "Chicken pox"kata doktor ringkas.

Aku merengus perlahan. Sememangnya aku tidak pernah terkena demam campak. Inilah pertama kali. Doktor bertanyakan aku lagi sejumlah soalan demi soalan sehinggalah dia memberikan cuti sakit mulai hari ini selama 7 hari.

Aku pulang dengan tenang. Malam itu baharulah aku sedar jumlah gelembung-gelembung berisi cecair hanyir di tubuhku tumbuh berkali ganda. Tubuhku mula miang dan mukaku juga tidak lepas ditumbuhinya.

Demam pula berulang datang. Kebah dan demam. Dan tubuhku sangat lemah dan letih. Aku terjaga jam 5 pagi dalam keadaan mengigil dan terpaksa mengambil paracetamol. Esoknya baharulah aku tahu betapa deritanya penyakit cacat air ini. Gelembung2 ini tumbuh hampir di seluruh tubuhku. Menjelang 3 hari gelembung ini naik sampai ke kaki dan telapak tangan. Kata Tok kalau sudah ada di kaki itu tandanya campak dah keluar habis. Syukurlah.

Namun itu tidak berakhir. Hari Jumaat itu aku rasakan mencapai puncaknya. Selain gatal dan miang, gelembung dan bintik2 cacar ini juga tumbuh di sekitar anggota kelamin dan bukan sekadar gatal dan miang tetapi AMAT MENYAKITKAN!

Ya Allah, tidak pernah aku rasa sesakit ini. Betapa bisanya kau campak!Menjelang tengahari demamku semakin teruk dan cecair dalam gelembung2 itu bagaikan mengelegak dalam kulit di seluruh tubuhku!

Bayangkanlah sampai saat aku menangis kesakitan! Keadaan ku reda hanya ketika maghrib tiba mungkin kerana cuaca malam yang beransur sejuk dan dingin. Malam itu aku dapat tidur dengan nyenyak setelah beberapa hari aku gagal tidur dengan sempurna. Pada hari Sabtu keadaan ku semakin baik walau demam masih ada. Selera makanku pulih dan aku makan habis2san. Makan makanan yang tidak gatallah. Aku beli air kelapa-baru saat ini aku dapat meminumnya-dan nasi dan sup ayam, dan aku makan jam 6 petang. Aku rasa puas dan bersyukur sekali.

Namun menjelang maghrib demam datang lagi-tetapi bukan sejuk tetapi rasa PANAS pula. PANAS sehingga aku meneguk air berulang kali disertai kencing yang berpuluh kali sehinggalah menjelang isyak demam ku sembuh terus sampai hari ini Ahad. Syukur alhamdulillah. Dalam menikmati saat2 penyembuhan ini aku mula berfikir tentang perbuatan ku masa silam. Dan aku masih ingat berapa aku selalu mengejek rakanku sewaktu zaman budak2 dahulu apabila rakan2 ku terkena campak. Aku akan mengusik mereka dan ketawakan bintik2 ruam pada tubuh mereka. Dan hari ini aku menerimanya pula. Bukannya campak biasa tetapi campak besar. Padan muka aku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan