10 November 2008

Catatan Hujung Minggu-Antara Kuala Lumpur dan Masjid Jamek

Sambungan....

Tempat pertama yang mahu ku pergi ialah Puduraya. Ini amanah Mak Uda. Lagipun kalau lama2 not RM 100 dalam dompetku dikhuatiri ia akan hilang sama ada secara sengaja atau tidak disengajakan.

Sepanjang aku berjalan2 itu-yeh ni juga peluang aku untuk merelakskan diri dengan senam berjalan kaki lepas dan bebas-bas Hup Hop kalau tak salah akulah namanya bas double dacker itu melintasi di depan ku. Ada Mat Saleh bual2 di puncak bumbungnya sambil menikmati pemandangan Kuala Lumpur.

Aku fikir, Mat Saleh ni mesti tidak merasa apa2 keistimewaannya di KL selain bangunan2 kolonial dan lama itu. Sementelah nama bas pun tak beridentiti Malaysiana, susun atur bangunan KL yang berselerak, susur jalan kaki yang tidak bertentu arah dan sikap tak makan ajar pemandu kota menjadi lukisan absurd kehidupan di kota.

Dan apabila melintasi MyDin aku bercadang untuk sianggah sebentar untuk aku membeli sandal kerana sandal yang kupakai kini boleh mentumuskan aku ke jalan dan tar bila2 masa sahaja kerana sudah haus tapak dan bunganya.

Di Puduraya keadaan tidaklah terlalu sesak dgn orang ramai. Seperti biasa ada yang sedang menunggu berangkat, ada yang beruruasan di kaunter tiket dan yang aku tertarik minah indon yang memanggil-manggil dgn lembut sekali Abg...sila nasi ayam semua ada...Feh, ada masa tu aku nyaris terikut suatu suara minah indon semerdu buluh perindu tetapi bila aku tgk chopstik dan daging panggang (babi??) aku terus buat2 tak tau sahaja berlalu.

Sudah jadi kebiasaan minah2 indon ni melayu kita yang datang ke negara kita Malaysia tercinta ini bekerja di restoran dan kedai makan cina dan mereka tidak fikirkan lagi soal haram dan soal syubhah.

Tapi apa boleh buat kehidupan menekan mereka begitu. Tetapi tidakkah Allah jua yang mewujudkan kehidupan bagi manusia?Ya benar sebab itulah manusia diberikan akal untuk memilih baik atau buruk atau berusaha mencari sesuatu yang dihalalkan ALlah baginya...sekali sekala seperti ustaz pulak aku bercakap..hehehe...

Di kaunter bas trannasional aku mengeluarkan keratan fotostat kad OKU Mak Uda. Aku merasa lega apabila mat kaunter menerimanya dan seterusnya memberikan potongan tiket kpd aku.

Balik Kampung ke Kedah 7.12.2008 dan Kembali ke KL semula 12.12.2008. Menyambut Raya Haji. Semua sekali harga tiket ialah RM110.70 sen. Kalau tak salah ingatan akulah. Setelah membeli tiket aku tidak terus ke MyDin kerana seorang muslim mesti menegakkan solatnya. Jadi aku ketingkat 2.

Bersolat Asar dan berehat sebentar di surau. Lega rasanya. Dekat sejam berdiri dan berjalan baharu dapat bersimpuh lega rasanya tubuh badan. Setelah setengah jam bertafakur aku pun keluar dan melangkah ke MyDin KotaRaya untuk membeli sandal yang ku bajetkan tidak lebih drp 50.00.

Dan aku sememangnya seorang yang cerewet walaupun terdapat berpuluh jenis sandal di MyDin yang murah dan cantik2, aku berkeliling semua tempat menjual sandal tu berkali-kali. Pekerja disitu pasti terpaksa bekerja lebih sedikit apabila aku memunggah dan memutuskan tali yang diikatkan sandal pada jaring meja pamer sandal tersebut.

Kakiku ini besarlah, jadi memang suatu yang agak rumit mencari saiz kaki aku ini melainkan aku terpaksalah berjam2 mencubanya walau hakikatnya aku sangat cerewet sampai satu ketika aku sudah menemui sandal yang aku fikir berbaloi memilikinya namun aku tak puas hati sebab ia 'cedera ' sedikit dan warnanya kurang sikit macam saudaranya yang lain maka hairanlah pekerja atau sesapa sahaja yang memantau pergerakan aku apabila melihat aku memilih sandal drp spesis yang sama kubanding2kannya dgn sungguh teliti. Walhal aku tidaklah kisah sangat tetapi secalit karbon pensel pada sandal menyebabkan aku menolaknya. Hahahaha.

Setelah dekat sejam berlegar di My Din aku pun beredar ke Masjid Jamek.

Sepanjang berjalan kaki itu-senam kaki-aku memandang wajah langit yang kebiru-biruan, beburung terbang di dada KL dan disertai tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa-aku rasakan alam ini begitu indah kpd aku seolah-olah merestui aku menuju ke Masjid Jamek.

Hati aku dipenuhi rasa keindahan maha indah Allah ta'ala yang tercermin pada alam lalu ku musyahadahkannya di dalam hatiku lantas jadi rindu-rinduanlah aku kpdNya seketika itu juga.

Kerana aku bukan nabi atau rasul atau wali maka ingatan itu suatu titipan rahmat buatku drp Allah krn rahmat Allah mana lah memilih bulu diberikan kpd sesiapa yg dikehendakiNya meski manusia merasai cemburu dan iri hati dgn kurniaan Allah kpdnya itu. Mudahan-mudahan aku tergolong dalam hambaMu yang solah dan taat Ya Allah.Begitu doaku luhur.

Di Sana aku menunaikan Maghrib dan Isyak sekaligus dan disitulah aku temui kedamaian ku. Setelah habis isyak aku berjalan lagi menuju ke Pasar Seni dan menunggu bas disitu kulihat ramai yang menunggu bas di sana. Tidak lama kemudian bas pun tiba dan aku pulang kerumah dgn sentosanya. Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan