10 November 2008

Catatan Hujung Minggu-Ragam Dalam Bas Rapid KL

Jam 4 petang bas yang ditunggu untuk ke Kuala Lumpur pun tiba. Ketika itulah juga Mak Uda menelefon. Dia bertanya tentang tiket. Aku memberitahunya aku baharu saja naik bas. Dalam bas yang sesak dgn manusia itu aku mencongak-congak. Andai kata petugas kaunter Trannasional itu tidak menerima salinan Kad OKU untuk dapat harga separuh/harga kanak-kanak, duit RM 100 yang Mak Uda berikan itu pasti tidak mencukupi. Aku mencongak berapa dalam dompetku ketika ini. Dalam 30.00.

Dengan manusia yang sesak yang rata-ratanya mat dan minah indon nepal dan bangsa aku jadi pening-pening lalat. Namun ada juga minah2 melayu kita yang pakai seksi2.

Aku buat tidak peduli. Mana boleh dilayan pandang dan rasa. Nanti binasa!

Seperti biasa aku dan sejumlah manusia lain menjadi monyet bergayut pada pemegang. Apabila bas membelok ke kanan kami tertolak ke kiri bila bas brek kami tertolak ke depan. Setakat bersentuhan itu biasalah. Yang paling nisyan siapa yang dekat dekat minah2 yang seksi itu. Alahai entahlah!

Pemandu bas menjerit supaya kami masuk lagi ke dalam. Ah!Aku tidak mahu jadi ikan sardin. Apatah lagi kalau aku bergerak ke dalam lagi aku pasti terperangkap di antara celahan gunung yang segar bugar. Ah berusaha mahu elakkan. Tetapi aku teringat sewaktu aku masih belajar dahulu di Universiti Malaya.

Kerana bas yang masuk ke dalam kampus lambat sekali, aku tiada pilihan lain melainkan berebut2 dgn kebanyakannya pelajar wanita. Aduhai!Yang perempuan dan gadis2 ni satu hal. Mereka bagai hilang kemaluan sanggup berebut dan berasak2 hatta dgn seorang lelaki yang keras seprti aku ini.

Dahulu aku sentiasa mengelak akibatnya aku menunggu 2-3 jam di stesen bas sahaja. Bayangkanlah!

Jadi untuk elakkan aku solat maghrib di atas jalan raya yang sesak terpaksalah aku bersesak juga. Berjuang dan aku masih ingat suatu ketika aku diasak dgn gunung lurang dan paya aku betul2 dalam dakapan seorang wanita borneo. Cantik minah ni!

Tapi aku tidak fikir lebih2. Aku kena mengawal diri. Inilah realiti kehidupan yang perlu dihadapi!

Aku terasak dia dgn hebat sekali sehingga aku tidak tahu kalau mana2 ada gunung berapi telah aktif dan memuntahkan laharnya. Aku tidak peduli walau aku sedikit panas dgn keadaan itu.

Dan tiba disuatu stesen bas minah borneo itu memetik loceng dan dia pun turun. Sewaktu turun drp bas dia mengerling aku dan menghadiahkan aku senyuman. Fuh hampir luluh jantung aku! Namun selepas itu aku tidak lagi bertemu dgnnya.

Itu cerita 4 tahun lalu. Kini aku dalam bas lagi kali ni bas menuju ke Kuala Lumpur. Entah berapa ratus kali aku dalam bas Rapid KL ni pun aku tak tahu.

Dan aku terpandang seorang gadis Melayu. Aku yakin gadis ini masih bersekolah namun aku 'terpikat' pada kebulatan wajahnya dan comel mata dan serba serbi comelnya. Bagi aku dia gadis yang comel lote kecil tetapi nampaknya begitu berghairah dgn hidup dan jiwanya penuh yakin. Dan aku tidak mahu memandang lebih2 kerana maklumlah dia juga bergayut seperti monyet!

Masalahnya itulah. Harap-harap faham sajalah....

Bas Rapid KL menuju dgn lajunya. Dan sampai satu tahap pemandu brek mengejut. Kami semua berasak ke depan. Banyak yang menjerit malah ada yang maki. Pemandu bas menjerit akhirnya "Loceng petik sekali sahaja. Ingat saya pekak ke nak tekan sepuluh kali!!!" Yah ini situasi biasa yang aku dah lali menempuhinya. Kepada pemandui bas kalau ye pun nak tegur janganlah kau keluarkan suara jantan dan tertekan itu smapai semua orang dengar. Dan janglah memprotes cara pengganas melibatkan nyawa semua orang yag tidak bersalah. Aduhai...

Di depan aku terdapat seorang sepasang arab. Minah dan mat. Minah Arab ni berjilbab dan aku fikir dia seorang yang masih muda berdasarkan matanya dan sedikit kulit di sekitar matanya yang tegang dan kulit tangannya tegang. Minah arab ni terpaksaah membiarkan lengan bajunya melorot ke siku apabila dia terpaksa bergayut seperti kami juga!

Sebelah belakang aku ada lah minah dan mat indon. Gamat sekali mereka mengobrol. Diselang seli dgn ketawa aku kadang2 naik cemburu. Mereka ni pendatang dapat gembira keluar hujung minggu dgn kawan dan kekasih, Melayu kita banyak yang berwajah rusuh dan serba serbi rasa tak cukup dan melayu2 kita dalam bas ni banyak muka monyok. Aku fikir kawalan diri itu penting, namun sekali sekala kita perlu bergembira dgn batas2nyalah bukan main gumbira je.

Bas melintasi Bricfiedls. Berhenti di KL Sentral. Mata aku mencari bangunan lama di simpang jalan nak keluar itu. Simpang empat. Dan bangunan itu telah ditutup dgn dinding zink.

Aku tak puas hati sebab bangunan itu kalau tak salah aku bangunan lama dan ia mempunyai nilai sejarah dgn bentuk dan reka ukur yang kemelayuan. Kalau tak salah pandangan akulah.

Mengapa mesti ditutup?Mengapa kita tidak konservasi sahaja untuk tatapan umum?Sekurang2 kita tau siapa yang membuka penempatan ini!

Nampaknya manusia yang membuang sejarah adalah manusia yang tiada masa depan.

Bas terus melucur. Langit telahun mendung ketika bas tiba di Pasar Seni. Dan aku turun berjalan kaki dari situ menuju ke Puduraya..Titis -titis hujan menimpa ke wajah seorang jekaka berusia 24 tahun....bila aku dongak burung merpati lepak di wayar2 elektrik seperti melihat2 manusia kota berjejeran pada hujung minggu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan