12 November 2008

Ragam Mat Tabligh-5 Minit Sahaja

Kejadian itu berlaku semasa aku masih menuntut di Universiti Malaya dan aku waktu itu tinggal di kolej kediaman. Untuk pengetahuan kalian, aku tidaklah memusuhi mana2 mat tabligh jemaah tabligh atau mempunyai apa2 kemarahan dendam kesumat atau niat tersembunyi kpd jemaah tabligh.

Tabligh boleh dilihat pada kata tabligh itu sendiri yakni bermaksud menyampaikan yang menjadi salah satu drp sifat2 rasul.

Namun yang aku sentuh ini ialah mat tabligh iaitu mat2 tabligh yang direkrut dalam jemaah tabligh melalui keluar beberapa hari itu.

Aku tidaklah mahu mengatakan apa2 tentang mat2 tabligh yang kebanyakannya ikat serban pun belum betul dan baca hadis pun kadangkala tak kena. Tetapi kwn2 aku memang tak suka bila mereka dtg kerana apabila mereka mengetuk pintu dan mula bercakap mereka akan bertabligh tanpa henti2nya. Tanpa ada selingan dan iklan sekalipun.

Mula2 mat tabligh cakap beri masa kami 5 minit nak tazkirah namun setelah mat tabligh ni bercakap janji itu dimungkiri. Ini salah satu sifat negatif mat tabligh yg memungkiri janjinya.

Aku tidak kisahlah tentang itu kerana tiada lagi mat tabligh mampu bercakap dgn aku tanpa henti lebih 5 minit. Dgn kwn2 aku yang ya ada yang kurang penghayatan agamanya itu terpaksa mendengar sahaja walau sudah dijanjikan tazkirah 5 minit sahaja.

Sementalahan pula kawan aku itu ada yang dah bersiap nak ke perpustakaan kah ada temu janji dgn rakan setugasan kah jadi 5 minit lambat tak mengapa rasanya.

Biasalah janji Melayu.

Namun setelah kwn aku memberikan masa 5 minit itu mat tabligh ni semakin sakan bertabligh dia sentuh habis dalam luar kubur akhirat dan termungkirilah janjinya nak tabligh hanya 5 minit.

Biasalah janji mat tabligh Melayu.

Selalunya kwn aku tu garu kepala, garu telinga kuis hidung dan nak cakap pun rasa segan dgn mat tabligh yang berserban dan berjubah ni kerana figuratif dan imejnya yang islamik itu.

Akhirnya akulah yang menyelit. Terus terang sahaja aku tegur. Ni janji 5 minit tapi dah dekat 20 minit tak abis lagi cakapnya...

Selalunyalah..rona muka mat tabligh ni akan berubah jadi merah memandang aku macam syaitan gamaknya...segera aku bertawauzz dan mengharapkan bisikan syaitan terputus menggaruk sukma mat tabligh yang sudah terkena ini.

Biasanya kalau jenis terus bertahan tu menggunakan egonya makanya keluarlah dakwah2 yang bertujuan membela dirinya kerjanya dan dakwahnya. Menggunakan agama untuk menegakkan egonya.

Persoalannya, kita tidak pertikaikan perihal tabligh dakwah tetapi kita bercakap tentang janji masa 5 minit kau nak cakap mat tetapi setelah janji kau itu dipercayai mat, jauh gelincirnya kau tabligh mat sampai terpaksalah diberikan kata balas.

Biasanya gitulah aku cakap..Ni dah lebih 5 minit...janji mest ditepai..Allah tidak suka org yang memungkiri janji..sekamba sahaja aku cakap.

Kalau nak bertahan lagi aku terus cakap je...Kalau nak cakap lebih 5 minit bagitaulah awal2 supaya kwn saya tu dapat membatalkan temujanjinya dgn rakan setugasnya atau memberitahu kwnnya yang menunggu di padang futsal dia tgh ditabligh...kan molek tu...

Tiba disini tak banyak dah mat tabligh yang mampu bertahan. Kalau ada sorang dua, nak bertahan juga aku cakap kepada kwn aku tu kau pergilah biar aku pula tabligh mamat ni....Dan biasanyalah mat tabligh yang tegar tu pasti beredar....

Korang nak tahu kalau akulah yg membuka pintu dahulu (kebetulan kwn aku tiada dalam bilik) sewaktu diketuk mat tabligh apa yang aku akan katakan dulu padanya:

Mat aku mahu beraklah....Tgklah kalau mat tabligh jenis cool dia akan terima dgn penuh sangkaan baiknya jenis ni aku yang tarik tangannya masuk kedalam bilik.

Kalau jenis marah2 muka merah dan terjah terus aku, aku bukak pintu lebar2 dan sebelum dia cakap aku yg akan cakap dahulu kpdnya.

Macam2 lah ragam mat tbligh ni bila dia memungkiri janji yang dia sendiri memberikannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan