14 Disember 2008

2 Minggu Yang Sibuk

2 minggu lebih bergelut dengan tiga benda.

1.Menyiapkan proposal master
2.Naik turun Akademi Pengajian Melayu bincang pasal proposal
3.Kalut dengan novel dan beberapa cerpen.

1 dan 2 itu aku serahkan sahaja kepada Allah. Kalau dapat SLAB syukur. Memang cita-cita aku membeli buku banyak-banyak dan menulis, berfikir dan menambah ilmu sepanjang masa dan mendidik anak bangsa.

Macammana Projek Novel Wirawan?

Tentang 3, biarlah aku aku buat pelan-pelan. Projek novel superhero tema harimau tu masih lagi berjalan macam kura2. Ditambah aku mendapat satu lagi idea baharu. Tentang lombong bijih dan berlian. Wow. Ini sesuatu yang baharu. Sasaran kajian aku ialah lombong bijih di Sungai Siput di Pahang. Terowong lombong yang terpanjang dan terdalam di dunia ini menjadi sasaran aku untuk mengenali dan empati kehidupan para pelombong dan suasana kerja mereka. Rugi kerana terowong lombong bawah tanah nya tidak dapat dimasuki lagi. Kalau tidak tentu aku dah bertapa di dalamnya.

Draf Novel+skrip Bijih dan Berlian (judul sementara)

Nantikan novel+Skrip bertema perlombongan pertama aku ini. Jalur ceritanya dan ending juga sudah ada dalam kepala dan ditulis. Dari sudut pandangan seorang pelombong Melayu aku nukilkan kehidupan para pelombong bijih di terowong lombong bawah tanah dan juga kepekaan watak memperjuangkan hak pekerja lombong sehingga dia dibiayai oleh pemilik lombong untuk meneroka sebuah terowong lombong tinggalan masa lalu(lebih dahulu drp 1900) yang dikatakan mempunyai berlian tetapi ditutup akibat banyak kematian berlaku yang dikaitkan dgn paranormal dan mistik. Wah! Dalam sejarah tak ade lagi dijumpai lombong berlian di negara Malaysia mempunyai lombong berlian. Dan inilah yang aku nak neonostalgiakan. Maksudnya kita ambil sejarah latarnya kita cipta sesuatu yang baharu. Mana tau kemungkinan itu wujud secara realiti. Siapnya? Insya Allah. Nyawa ada. Tahun depan lah. Aku kena buat rancangan untuk ke Sungai Lembing. Dan mencari responden. Projek besar ni. Kena lah buat kajian sikit. Aku nak dapatkan nyawa era 1900 di lombong.

Cerpen Kupu-kupu Ditembusi Peluru.

Dan untuk cerpen, yap aku telah mengirimkan Kupu2 Ditembusi Peluru ke Berita Harian minggu lepas. Entah bagaimana nasibnya. Tgk sabtu semalam masih tak keluar lagi. Apakah seperti setahun lepas. Tidak dipedulikan editor?Entahlah. Aku akan siarkan di blog ini kerana tak tahan lagi aku simpan semata tanpa sesiapa membacanya.

Hujan, Tanah dan Kalbu.

Aku juga sudah menyiapkan sebuah cerpen terbaharu lagi judulnya Hujan, Tanah dan Kalbu. Ini aku nak hantar kat Kuseman editor sastera Mingguan Malaysia. Ini adalah cerpen pertama aku dalam tempoh setahun setengah setelah Orang-orang Berjuang.

Entah bagaimana nasibnya?Aku sedang memantapkan ia dengan nafas dan darah sufi. Dan memantapkan simbol dan kesatuan ideanya. Ini penting kalau nak jadikan cerpen kita cantik dan kemas. Tak boleh disiarkan lagi di sini.Masih segar dan cantik.

Insya Allah. Salam jumpa lagi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan