05 November 2008

Catitan Peribadi 2-Tolong Namakan Novel Aku

Aku sedang menekuni sebuah novel thriller+suspen+superhero-nantikanlah kehadiran watak superhero ke dua Malaysia.

Aku sebenarnya tidak menyukai filem Cicak Man kerana faktor cicak dan nama filem itu sendiri berbahasa rojak.

Malah cicak man juga meniru bandaraya gelap Gotham dalam filem Batman.

Aku mempunyai impian untuk membentu satu watak superhero Malaysia yang beridentiti dan tidak meniru superhero luar dari segi apapun.

Namun aku rasa penggunaan sut khas dan alatan persenjataan yang mungkin bombastik terpaksa digunakan seiring peredaran masa.

Jika CicakMan superhero yang suka lawak bodoh dan kelahirannya terjadi drp watak heroi tertelan seekor Cicak aku mencipta watak Awang daripada permulaan sikap, masa silam dan juga penambahbaikan watak dgn teknologi dan sains komputer.

Awang seorang anak kampung yg mengusahakan sebuah kebun milik ibu dan ayahnya. Ibu bapa Awang sudah meninggal dunia dan kebun Awang bersebelahan dgn Hutan Simpan yang amat semprna biodiversitinya.

Hutan itu menjadi sasaran pemburuan haram dan pembalakan haram oleh Taiko Wong dan Awang yg mempunyai beberapa kelebihan seperti harimau seringkali menggagalkan usaha pihak penjenayah rimba itu.

Awang mempunyai kebolehan spt harimau yang berani tangkas dan agresif ditambah Awang hakikatnya sebagai seorang manusia, Awang juga mempunyai akal yg dapat berfikir untuk melepaskan diri drp bahaya dalam beberapa percubaan ditangkap penjenayah terbabit

Ada watak lain iaitu watak pelajar universiti yg membuat kajian tentang harimau, menyertai konflik dan membantu watak Awang mencipta sut khasnya yang kalsi peluru tentunya dan mempunyai persenjataan yg lengkap.

Peniruan tetap berlaku namun jgnlah smapai identiti kita dihilangkan. Aku meniru plot dan perkembangan watak superhero luar juga namun aku mengekalkan identiti roh Malaysia atau Melayunya dalam novel ini.

KIni aku menghadapi masalah untuk menamakannya. Harap2 siapa boleh memberikan cadangan nama bagi novel superhero tersebut kalau aku menggunakannya apabila aku mendapat royalti nanti adalah sedikit imbuhan untuk kalian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan