31 Mac 2009

Patakong vs 10 Pengawal Peribadi

Kononnya seorang wanita bakal isteri kedua seorang kawanku, Z, dijagai oleh Patakong sejenis dampingan yang menjaga Cik Siti Wan Kembang yang dimiliki oleh raja-raja Melayu Kelantan yang lampau. Nampaknya Patakong ini cuba dijadikan sebab mengapa isteri Z sekarang merasa sakit dada, gelisah-rimas dan badan sakit-sakit. Walhal isteri Z juga memakai pendamping menurut seorang Tok Ayah yang tinggal di Kuang. 10 pendamping itu baik-baik belaka yang menjadi pengawal peribadi isteri Z. Namun realitinya rumah tangga mereka sudah tidak dapat diselamatkan lagi. Isteri Z sudah buat keputusan muktamad pilih antara dua 'i ATAU perempuan jahanam itu'. Dan isteri Z sudah pulang ke kampung. Z berdegil. Dia mahu kedua-duanya. Ajak aku jadi saksi nikahnya terburu-buru sahaja. Sungguh aku tidak dapat bekerjasama. Lantaran pendirian aku:Kau kena tegas dan membuat pilihan tepat dan jelas. Tidak boleh gantung tidak bertali. Nanti merana semua orang. Z diam sahaja. Sekarang bila aku tanya perkembangan Z diam sahaja. Aku tidak tahu dia sudah bernikah dengan perempuan tersebut ataupun belum. Adakah dia berjaya membaik-baikkan dua wanita tersebut?Sedangkan isterinya sudah melihat jampi serapah 'perempuan jahanam' ke atas kereta mereka?Sungguh aku malas nak menaip kisah rumahtangga begini. Z hilang ketokohan sebagai pekemudi. Terumbang ambing dibiarkan bahteranya belayar tanpa arah tuju. Kata hati kecilku:Inilah bahana nafsu. Mengikutkan nafsu syahwat. Tamak dan loba.
*Sudah dua minggu lebih Z tidak mendapat nafkah. Aku sangsi apakah dia dengan wanita tersebut terdaya menahan gelora?Aduhai. Dunia-dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan