28 Mac 2009

10,000 Ancam Keluar UMNO

Pada tahun 1958, ekoran daripada kelambatan kerajaan menubuhkan kelas-kelas menengah Melayu, Kesatuan Guru-guru Melayu Semenanjung yang mempunyai ahli seramai 10,000 telah mengancam keluar daripada UMNO beramai-ramai.
Beberapa hari kemudian pelajar-pelajar Melayu telah mengadakan satu tunjuk perasaan sebagai menyokong tuntutan kesatuan guru itu. Kesan daripada desakan orang-orang Melayu yang mahu melihat anak-anak Melayu belajar di sekolah menengah yang menggunakan bahasa pengantar bahasa Melayu, Perdana Menteri ketika itu iaitu Tengku Abdul Rahman membuat kenyataan:
"Sesungguhnya orang-orang Melayu telah menunggu selama 100 tahun untuk mendapatkan pelajaran menengah. Sekarang mereka tidak sabar lagi. Sebelum Kerajaan Perikatan berkuasa memang tidak ada rancangan untuk memulakan pelajaran menengah Melayu."
The Straits Times, 28 Februari 1958.
Berdasarkan petikan diatas terang lagi nyata bahawa demontrasi sudah bermula sejak lebih 5 dekad yang lalu. Terutama dalam memperjuangkan hak-hak bangsa dan bahasa Melayu. Jadi mengapa sekarang UMNO takut kepada demontrasi?Begitulah UMNO. Apabila di desak barulah hendak berubah.
Berikutan daripada itu pada 1 Mac 1958, Kementerian Pelajaran telah mengumumkan bahawa pelajaran menengah Melayu yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar akan dimulakan pada 5 Mei 1958.
Dalam Penyata Talib 1960 telah mencadangkan:
1.Bahasa Melayu diajarkan mulai darjah 1 lagi di semua sekolah rendah yang bahasa pengantarnya bukan Melayu.
2.Meminta supaya Menteri Pelajaran menetapkan suatu tarikh tertentu untuk mewajibkan kelulusan Bahasa Kebangsaan untuk bakal-bakal guru yang mengikuti kursus-kursus perguruan.
3.Usaha haruslah dipertingkatkan bagi memperkukuhkan kedudukan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar bagi semua matapelajaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan