25 April 2009

Cerpen:Warkah Raja Haji Fisabilillah

SEGALA puji bagi Allah dan selawat salam ke atas Nabi serta keluarganya sekalian. Ke hadrat umat Melayu di seluruh dunia. Wa ba’du, maka inilah warkah daripada Raja Haji yang fakir lagi hina di depan Allah taala. Demi malaikat yang menjadi saksi, demi pena yang melarikkan wacana dan demi lembaran yang menjadi wahana. Ketahuilah olehmu wahai umat Melayu, peperangan ini bukanlah peperangan orang-orang Bugis. Tetapi ini adalah peperangan untuk mengembalikan maruah dan....untuk membaca versi penuhnya sila klik url berikut :
Alhamdulillah. Terbit juga di Berita Harian selepas dua tahun karya aku tidak tersiar. Aku hantar ke BH pada 21 April dan disiarkan 25 April. Terima kasih editornya yang peka membaca dan meneliti. Insya Allah. Manusia punya asa, Allah punya kuasa. Akan berturut dalam pelbagai media selepas ini karya-karya tentang Sesal Raja Kecil, Srikandi Engku Puteri, Pemuras Tun Kudu, Opu Daeng Lima Bersaudara, Cinta Saadong, Memburu Bota....dalam pembikinan!

2 ulasan:

  1. Salam

    Buku apa yg dirujuk untuk mendapat peribahasa dan kata-kata yg tersebut dalam glosari tu? Harap dapat berkongsi. Terima kasih.

    BalasPadam
  2. Kamus Peribahasa Melayu Istimewa terbitan DBP susunan Abdullah Husaain. Dapatkan di Kedai Buku DBP.

    BalasPadam