22 April 2009

Kisah Pokok Mempelam

Suatu hari, semasa aku masih kanak-kanak, aku lihat Tok aku sedang tetak batang pokok mempelam....aku pun pi la terpacak tepi tok aku dan rasa pelik yang amat....apalah salah silap pokok mempelam ini sampai kena tetak....Tok pun bagitau aku....pokok mempelam ini wajar kena tetak sebagai tanda amaran kepadanya....masa ditetak dikatakan kepadanya...'Lebih baik hang berbuah kalau tidak aku tetak..aku tetak...tak! tak!tak!...kenalah 'seliang' dua...ajaibnya tidak lama selepas itu pokok mempelam itupun berbunga dan berbuah....kita ini manusia...jadi mestilah lebih baik daripada pokok mempelam...janganlah cepat patah semangat....usahalah apa jua pun bidang dan kerja....insya Allah akan berbuah juga..kalau datang malas..paksalah diri..kalau boleh 'tetak' batang tubuh anda....;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan