22 April 2009

Menjelajah Pesta Buku 2009

Selain bersua muka dengan ribuan buku...aku juga dapat berjumpa dengan penulis mapan dan terkenal....harus diingat, aku tidak meminati penulis berdasarkan kehensemannya atau faktor luaran yang lain..tetai kerana karyanya...misalnya Faisal Tehrani..aku telah lama membaca karyanya sejak dia berada di MPR dahulu dan aku sudah menjangkakanFaisal Tehrani bakal menjadi penulis muda yang amat terang bintangnya....kepopularan penulis seperti Faisal Tehrani bukan bermula daripada hiburan kosong...tetapi bermula dengan pembinaan karya dan kekerapan karyanya mendapat tempat dan tersebar merata alam....untuk menjadi penulis yang besar memerlukan jiwa yang besar...daripada jiwa yang besar adalah pemikiran yang besar..daripada jiwa dan pemikiran yang besar adalah karya yang besar....macam mana nak bagi jiwa besar dan pemikiran besar?Mestilah banyak membaca dan menganalisis dan berfikir....kalau malas membaca atau membaca buku yang ringan sahaja seperti cerita hantu maka tidak akan berkembanglah pemikiran....bukan bermakna cerita seram aksi semua tidak boleh ditonton dan dibaca..tetapi seimbangkanlah..kalau sudah boleh beli atau tonton sesuatu yang ringan kenapa tidka boleh beli miliki buku atau sesuatu yang 'tinggi'...???Tidak semestinya membeli sebuah buku yang 'berat' maka wajib kena habiskan dalam masa sehari....Milikilah dahulu....baca sedikit demi sedikit...buat kajian..jangan smapai tidka baca langsung....lama-lama anda akan faham dan menguasai juga isi buku tersebut (fiksi atau non-fiksi)....jiwa anda akan membesar sedikit demi sedikit...macam kita makanlah...minda kita adalah apa yang kita baca...jadi bacalah....kalau pergi pesta buku...walau tidak ada bajet besar sangat hendak beli (macam aku) maka belek-belek tajuk dan selak sana sini pun dah boleh dapat sesuatu..tidka kiralah sama ada ia sesuatu ilmu atau pengetahuan....selain Faisal dan berbual sekejap dengannya..aku juag bertemu orang Bugis keturunan dari Daeng Merewah..wahh bagus sangat..apa yang dia cakap pada aku..seperti orang menuduh iaitu penjajah termasuk Melayu bahawa Bugis lanun sangat tidak disetujui oleh kawan baru aku ini....penerangannya lebih kurang sama dengan apa aku baca dan faham...cantiklah..sebab aku boleh jumpa waris tua orang Bugis hendak tahu kisah mereka ini....ia selari dengan projek penulisan terbaharu aku....aku tidak pasti hendak menulis untuk Yayasan Novel Johor ataupun tidak...kalau tidak ruang untuk aku 'menambah' dan berkreatif lebih besar dan tidak terhad..mana tahu ia menjadi sebuah karya yang meletup di pasaran..oppss...harus diingat tidka semua buku laris itu baik..ada pemikiran dan jiwa yang besar....tetapi buku yang ada pemikiran dan jiwa yang besar itu hampir ke semuanya laris....cuma jumpa atau tidak sahaja....aku jumpa penulis-penulis muda sai fai termasuk Ahadiah Akashah...juga..bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan