07 April 2009

Aku harap mereka membuka mata

Dengan peningkatan kes-kes kemurungan dan segala masalah sosioekonomi dan politik maka bertambah meningkatlah kes-kes yang melibatkan penyakit psikologi.
Ia bukan sekadar kebarangkalian lagi, tetapi sesuatu yang pasti. Dan sudah tentunya dengan keadaan penyediaan perkhidmatan kesihatan khususnya dalam bidang psikologi dan kaunseling masih belum mencukupi dan tidak dipandang serius oleh masyarakat-tidak kira kerajaan sehinggalah masyarakat awam maka aku sebagai penulis cuba megimplemantasikan isu ini ke dalam proposal drama yang sedang dibincang dan dikirim ke stesen-stesen tv untuk mendapatkan kelulusan dan tender penerbitan.
Sesusungguhnya, jika aku memikirkan WANG dan WANG tentu aku akan menulis proposal cinta murahan, sensasi dan bersifat popular yang kebudak-budakkan. ia bukanlah sesuatu yang payah.
Namun aku memikirkan tanggungjawab dan tugas sebagai seorang penulis tidka kira dalam penulisan skrip sehinggalah karya prosa sastera tulen, aku sesekali tidka bertindka demikian.
Dalam proposal drama dr. j aku cuba sedaya upaya untuk mengangkat permasalahan ini secara santai dan separa ilmiah. Ia tetap sebagai sebuah cerita tetapi cerita yang bermaklumat, berisi dan bermanfaat untuk masyarakat. Sasarannya ialah semua lapisan masyarakat. Dan aku harap pihak berkenaan membuka mata.
*Semalam pihak ASTRO ENTERTAINMENT ada menghubungi aku tetapi aku gagal untuk menjawabnya kerana menutup telefon. Aku harap mereka menghubungi semula. Sambil-sambil itu aku mula membaca semula propsal tersebut dan mendapat ilham tambahan pula andainya dr. j dilanjutkan dari musim ke musim dengan kepelbagaianya cerita yang lebih rencam dan pelbagai. Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan