22 April 2009

Zaen Kasturi dan sambungan kembara pesta buku

Selain A. Samad Said, Keris Mas, Shahnon Ahmad, Zaharah Nawawi, Faisal, SM Zakir, Shamsudin Othman, Abd Talib Hassan aku juga meminati karya-karya Zaen Kasturi atau Zainal Palit. Cerpen terkini beliau berjudul Akhir Parak Siang yang begitu bersimbolis dalam bersahaja. Silalah kalian buka laman web Utusan Malaysia dan cari di bahagian sastera judul cerpen itu...Zaen Kasturi berani menongkah arus terutama teknik penulisannya yang 'canggih' dan berbeza daripada yang lain...aku tidak dapat agak sebelum karyanya diterima editor sudah berapa banyak cerpennya dibakulsampahkan. Bukan senang nak dapat tempat sebab kadang-kadang editor juga hendak tengok penulis itu cekal atau tidak menulis sebelum diberikan tempat.....

Sambung cerita pesta buku, ..Ahadiat tu BUKAN penulis Sains Fiksyen....dia jutawan novel popular cinta era 90-an....bisanya masih ada...aku tidak tahu hendak kata apa....sebab pada suatu sisi yang lain aku juga mengkagumi istiqomahnya menulis dan juga kejayannya membiayai hidupnya dengan hasil menulis..ini suatu tahap yang amat sukar bagi penulis yang bercita-cita mahu jadi penulis sepenuh masa...namun dari segi lain aku tidak setuju terutama karyanya yang sarat imej pop dan macam keropok itu....

Nampaknya novel chic-lit barat dah diterjemahkan oleh syarikat KarnaDya Solution yang pemiliknya Aini Emir yang top ten dengan kelarisan novel-novel cinta popularnya bersama karangkraf suatu ketika dahulu....aku ke boothnya..dan di rak novel chic-lit, adalah budak2 lepas SPM, perempuan, mai dok kempen dekat aku...aku buat-buatlah macam nak beli..tanya itu dan ini....dia siap terang lagi...

Aku tanya "apa pengetahuan hang dapat dik bila baca novel ini?"

Adik tu jawab "Ya bila saya baca novel chic-lit Mahkamah Cinta ini, saya dapat ilmu pengetahuan yang baru..."

Aku teruja sikit(sikit je).."ok apa ilmu pengetahuannya?"

Adik tu jawab penuh semangat dna bergetah ni semata-mata nak suruh aku beli padahal aku berlakon je lebih!) "Lepas saya baca novel ini baru saya tahu kalau di firma guaman barat..kita tidak boleh bercinta sesama rakan sefirma..suatu kesalahan...kalau nak cinta dia kena cinta dengan orang diluar firma dia bekerja...saya dapat satu pengetahuan baharu... "

Aku rasa macam nak gelak sahaja kuat-kuat masa tu..tetapi sebab dok kerling tuan punya syarikat ini dok ada..aku malas nak buat hal....itukah yang dinamakan pengetahuan dik?

Aku hanya meng OOOO kan saja....

Masa aku nak letak balik buku ke rak, sorang kawan dia yang lain sampuk

"Belilah bang, buku chic lit ni tak ada kisah-kisah sitanggang batu belah batu bertangkup....takder semua cerita-cerita itu..".

Aku rasa macam nak sepak je nyamuk yang dok ketit kaki aku...

"Dik, kisah-kisah sitanggang itu apa masalahnya?Kira dia tak bergunalah.Bila dah baca chic-lit dari barat ni kena buang lah kisah-kisah masyarakat kita? "

Adik tu terkejut..agaknya dia sedar sindiran aku dan juga dia sedar kesalahan dan kegelojohannya atau dia mahu selamatkan egonya...

"Taklah begitu bang..." kuat je suaranya..tapi takder hujah...dia tau kalau cakap lebih-lebih siaplah kena kuliah sosiobudaya daripada aku....hahaha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan