01 Julai 2009

DIWAN SHAMSI TABRIZ 3

Aku mabuk, aku sedih;aku hilang diri, jangan laknati aku, jangan kutuk;
Aku bangkit dan jatuh. Lihat, tapi jangan ceritakan ini pada siapapun.
Oh Pengenal Tuhan yang hilang diri!Jangan cari kesalahan pada Pencipta.
Aku pergi setengah gila dari rumah ke rumah, kampung ke kampung, kota ke kota,
Ambil cawan ini, ambil!Cabutlah pengakuan atasku sebagai Pembawa Cawan Cinta
Mari, dengar bual kosongku:Setiap saat aku katakan bahawa aku ini air bukan kendi.
Aku bukan laut, juga bukan kehampaan laut.
Aku daun pohonan di tiap hembusan angin.
Aku basah kerana air sungai.
Jangan ketawa seperti anak-anak, kerana kau tak tahu akan diriku.
Bacalah satu bab dari bukuku, bentangkan rahsia tenaga ciptaan darinya.
Aku mabuk anggur yang dilarang oleh polisi itu.
Aku mabuk anggur Tauhid, aku bebas dari warna dan bau.
Aku tak sabar ada di sini, aku di tempat lain dalam jiwa.
Aku tak kenal cuka lewat gula, aku tak tahu tong lewat kendi.
Jalaluddin Rumi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan