Oleh NORAINI ABD. RAZAK
ESOK Kabinet dijangka mengumumkan keputusan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).
Dasar itu penting untuk menentukan masa depan pendidikan negara dan sejauh mana persediaan rakyat untuk menembusi 'pagar' globalisasi menerusi penguasaan bahasa asing.
Sememangnya cabaran utama pelaksanaan PPSMI adalah penghayatan konsep 'bahasa jiwa bangsa versus tuntutan bahasa globalisasi'.
Itu dilema PPSMI. Matlamat dasar itu diperkenalkan menerusi keputusan Kabinet pada 19 Julai 2002 sangat relevan.
Globalisasi membuka pintu saingan dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk pendidikan dengan luas.
Salah satu cara untuk menembusi cabaran itu adalah menerusi penguasaan bahasa Inggeris yang diguna pakai secara meluas di serata dunia.
Mekanismenya adalah sistem pendidikan - yang pasti melibatkan mata pelajaran penting di mana para pelajar mahu tidak mahu akan bersungguh-sungguh menguasai bahasa Inggeris untuk memastikan mereka lulus.
Sebab itu mata pelajaran Sains dan Matematik menjadi pilihan. Faktor utama, kedua-dua mata pelajaran adalah sumber ilmu yang berkait rapat dengan globalisasi.
Menggunakan bahasa Inggeris tentunya memudahkan penguasaan ilmu yang kelak diguna pakai untuk menembusi cabaran hebat dunia globalisasi. Oleh kerana penguasaan bahasa Inggeris di kalangan rakyat negara ini masih rendah, maka PPSMI dilihat sebagai mekanisme terbaik untuk memperbaiki keadaan itu.
Ini kerana sekadar memberi galakan tidak mencukupi terutama di kalangan murid luar bandar yang tidak terdedah kepada persekitaran berbahasa Inggeris.
Tanpa 'paksaan', pelajar-pelajar luar bandar tidak akan terdorong untuk menguasai bahasa Inggeris sekali gus usaha untuk menguasai bahasa tersebut akan diperlekehkan.
1.Paksaan?Kau ini syaitankah?Syaitan hendak memaksa Tuhan supaya menerima hujahnya, aku ini lebih mulia daripada Adam yang dicipta daripada tanah. Marilah kita bersua. Kau perlu tahu hakikat bahasa, bahasa Tuhan dan bahasa syaitan. Sedangkan dalam agama tiada paksaan, apatah lagi hendak disuruh bangsaku mengerat lidahnya sendiri dan memakai lidah ingegris berhati dan berotak inggeris.
Kau memang jahanam.
2. Ini hujah falasi yang paling jahanam. Kau tahu syaitan?Syaitan kerjanya menghasut menipu!Kau gunakan hujah ala-ala syaitan yang membohong bahawa pejuang dan pecinta bahasa memperlekehkan bahasa Inggeris untuk membenarkan hujah falasi kau membenarkan PPSMI. Kau memang jahanamlah. Aku kira andai Kajai masih hidup, mampus kau dihantukkan ke dinding sampai mampus.
Namun PPSMI yang menjadi platform untuk membentuk kumpulan rakyat yang fasih berbahasa Inggeris dan mampu meraih ilmu moden berhadapan dengan cabaran lain yang lebih besar.
Apa hang merapu ini?Hipotesis hang adalah berdasarkan hujah falasi hang sebelum ini macam jahanamlah kau.
Guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran tidak menguasai bahasa Inggeris dengan baik menyebabkan proses pengajaran tidak dapat dilangsungkan secara cekap dan berkesan.
Hang ini macam Tuhan. Macamlah hang tahu statistik data berapa ramai guru yang tidak faseh BI. Apa maksud kau menguasai dengan baik BI? Kau guna alasan ini untuk membenarkan penyerangan kau dan membenarkan PPSMI. Kau memang jahanam.
Masalah kekurangan tenaga pengajar paling parah di kawasan luar bandar dan pedalaman. Sedangkan murid-murid di sana amat rendah penguasaan bahasa Inggerisnya. Mereka tidak ada kemudahan kelas tambahan. Pusat-pusat tuisyen tidak bercambah di kawasan itu.
Masalah datuk hang. Ini bukan masalah gurulah bahlol. Ini masalah akar. Masalah tamadun. Masalah jatidiri bangsa kau sendiri. Kau memang otak falasi. Dikait-kaitkan pula dengan hujah kelas tambahan dan pusat tuisyen. Kau memang jahanam.
Kekurangan itu menyebabkan PPSMI yang diakui besar manfaatnya tidak dapat dilaksanakan secara berkesan di kawasan luar bandar.
Kepala otak hang. Memang hang hendak ikut fiil syaitankah?Dasyatlah hujah hang. Hebat.
Kajian pihak tertentu untuk menilai tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan guru-guru sains dan matematik menunjukkan peratusan yang kurang memberangsangkan.
Nyatakanlah bangang. Jangan berselindung lagi.
Lebih merunsingkan apabila ada kalangan guru-guru berkenaan yang tidak mencapai kredit dalam bahasa Inggeris di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia.
Nyatakanlah berapa peratus. Hang jangan buat lawak jahanam pula.
Tentunya dapatan kajian pihak tertentu itu menimbulkan kebimbangan tentang masa depan murid-murid yang dibimbing oleh guru kategori berkenaan.
Hebatlah hang. Andai Kajai masih hidup aku tidak tahulah macam mana dia belasah hang.
Ditakuti Sains dan Matematik diajar menggunakan bahasa bercampur-aduk iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Tetapi sampai masa peperiksaan, pelajar terpaksa menggunakan bahasa Inggeris.
Hang gunakan hujah falasi hang untuk memberi cadangan penambahbaikkan PPSMI. Kau memang hebatlah wartawan jahanam.
Akan timbul kecelaruan ketika menjawab sehingga memberi kesan kepada keputusan peperiksaan. Dalam hubungan ini, keputusan peperiksaan utama selepas genap enam tahun PPSMI dilaksanakan bagi mata pelajaran Sains dan Matematik menunjukkan penurunan.
Ish hang ini. Ya Allah. Wahai rakyat Malaysia yang tahap pendidikan sekarang sampai ke Universiti, bersetujukah dengan aku bahawa hujah wartawan jahanam ini amat-amat palsu lagi dangkal?Hang ada datakah?Hang mengesampingkan data kajian yang tidak menyokong PPSMI. Hang bukan hendak berbincang sangat pun masalah bangsa ini dengan data akademik. Tetapi hang gunakan kesempatan saja untuk membenarkan PPSMI yang hang sangat suka itu.
Bagi mata pelajaran Sains, pencapaian dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mencatatkan penurunan ketara dan yang terendah berbanding pencapaian pada 2003 hingga 2007. Keputusan yang sama dicatatkan bagi mata pelajaran Matematik.
Itulah harganya apabila PPSMI dilaksanakan. Hapuskan PPSMI dan juga wartawan jahanam.
Selain masalah guru-guru yang belum bersedia mengajar kedua-dua mata pelajaran dalam bahasa Inggeris, cabaran lain PPSMI adalah kebimbangan dasar tersebut akan membunuh Bahasa Kebangsaan.
Telah bunuh pun.
Banyak pihak resah apabila PPSMI dipersetujui. Mereka memegang kepada Perlembagaan dan Laporan Razak yang menetapkan bahasa Melayu adalah segala-galanya dalam bidang pendidikan.
Betul! Apa hang cemburu?Hang cemburukah?Seperti syaitan cemburu kepada doa taubat nabi Adam as?
Apatah lagi beberapa dasar menyusul selepas itu bertujuan memperkasakan bahasa Melayu bukan sahaja dalam bidang pendidikan malah merangkumi perundangan, pentadbiran dan ekonomi.
Haramzadah betul. Apa kau cemburukah dengan usaha mendaulatkan bahasa ini?Kau cemburukah wartawan jahanam?
Lebih daripada itu, suara-suara yang menyanggah PPSMI membangkitkan perihal Akta Bahasa Kebangsaan 1967 yang menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tunggal dalam bidang pendidikan.
Oh, kau ini memang cemburu. Kau cemburu bahasa ibundaku ditinggikan martabatya. Baguslah kau cemburu. Aku sangat suka.
Pihak yang membantah melihat PPSMI bercanggah dengan dasar kerajaan sebelum 2002 sehingga ke satu peringkat mereka percaya bahawa bahasa kebangsaan akan terpinggir akibat PPSMI.
Kau guna data akademika konon tetapi dalam bab peminggiran kau tidak guna data akademika. Oh ya lupa aku. Kau wartawan jahanam.
Sememangnya sukar hendak dibentangkan hujah-hujah bahawa bahasa Melayu akan terus menduduki takhtanya walaupun PPSMI diteruskan.
Memang kau celaka. Kau mangkuk hayun. Izinkan aku pendeta untuk memaki hamun wartawan jahanam ini. Sangat dahsyat falasinya Ya Allah Ya Tuhanku. Kau ini buta tuli. Pokoknya bukan S dan M sahaja malah semua matapelajaran telah diInggeriskan termasuk silibus Pendidikan Khas dan juga Pengajian Malaysia-telah diInggeriskan!!!Kau tidak sebut pula. Atau kau jahil. Atau kau jahanam.
Di situ satu lagi dilema PPSMI - apabila banyak pihak menyokong lantaran sedar manfaatnya bukan sedikit - banyak juga yang menentang kerana bimbang bahasa Melayu terpinggir.
Jadi kau hendak jadi syaitankah?
Dan untuk menyediakan jawapan yang memuaskan kedua-dua pihak tentunya tidak mudah kerana masing-masing bertegas untuk tidak menerima apa juga alasan yang dikemukakan.
Kau memang wartawan jahanam. Oleh kerana suasana kini dimenangi bahasa ibunda aku maka kau hendak kata pula tidak mudah menyediakan jawapan.
Berkumandang juga sejarah penguasaan ilmu yang membentuk tamadun awal dunia seperti tamadun Islam dan Yunani.
Ya itu sejarah.
Kecemerlangan tamadun-tamadun hingga mencapai taraf yang tinggi dicipta menerusi bahasanya sendiri. Tamadun Islam satu ketika dulu begitu terserlah sehingga mampu menyebarluaskan bahasa Arab itu ke seluruh dunia.
Kau tertinggallah bodoh. Orang Eropah belajar di tanah Arab yg mencapai kegemilangan tamadun tatkala Eropah bergelap. Mereka pulang dan terjemahkan serta adaptasi ilmu ilmuwan Arab lalu dikembangkan ilmu dalam bahasa bangsa Eropah itu sendiri lalu mereka maju dan moden. Kau tertinggal fakta sejarah ini wartawan jahanam..
Begitu juga bangsa-bangsa lain yang mencapai taraf negara maju menggunakan bahasa ibundanya sendiri seperti Jepun, Perancis, Korea dan Jerman. Betapa kedua-dua mata pelajaran di negara-negara seperti itu tidak diajar dalam bahasa Inggeris tetapi mereka mampu bangkit mencipta sejarah tersendiri. Tradisi mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda di negara-negara berkenaan berlangsung sehingga ke hari ini.
Itu betul. Aku tanya lagi kau cemburukah?
Hujah-hujah tersebut dibentangkan satu per satu oleh kumpulan yang menentang PPSMI. Mereka percaya tidak salah berkiblatkan Jepun, Perancis atau Korea untuk 'menceroboh' dunia globalisasi.
Ish. Kau guna hujah abstrak ini mengapa bahlol.
Apa pun hujah kedua-dua pihak, terpikul di bahu Kementerian Pelajaran untuk memastikan keputusan yang akan diumumkan esok menguntungkan semua pihak.
Terpikul di bahu rakyatlah. Kerajaan boleh diubah dan rakyat tetap rakyat.
Menolak PPSMI maknanya mengorbankan tempoh percubaan selama enam tahun yang sedikit sebanyak telah menampakkan hasilnya biarpun tidak menyeluruh.
Ya kau sudah buat deduksi falasi bodoh kau. Sebab hujah kau falasi maka deduksi kau pun falasi. Ini bukanlah susah sangat dikesan dalam ilmu lojik.
Mengetepikan PPSMI juga bermakna segala persediaan dan prasarana yang diusahakan enam tahun lalu perlu menjalani pengubahsuaian semula.
Syarikat yang terbitkan buku rujukan daripada sekolah hingga IPT yang untung juta2 dan bahan rujukan berfakta berdapatan kajian luar wajar diadaptasikan dan diterjemahkan dan disesuaikan ke dalam Bahasa Melayu. Dan hasrat mengimport guru sastera Inggeris dari luar adalah batil dan sesat.
Buku-buku teks dan persiapan minda pelajar serta ibu bapa yang telah dipupuk untuk mempercayai bahawa sains dan matematik mesti dipelajari dalam bahasa Inggeris juga terpaksa disusun semula.
Musnahkan PPSMI! Kau cemburu atau marah?
Jika itu pilihan kerajaan, maka satu kaedah lain untuk memperkasakan bahasa Inggeris terutama dari segi penguasaannya di kalangan pelajar mesti dilaksanakan.
Ya aku sokong kau kali ini!
Bahasa Inggeris tidak boleh ditolak mentah-mentah.
Ini aku tidak sokong sebab kau falasi. Kau tuduh dan anggap siapa tentang PPSMI maka menolak BI mentah-mentah. Sedangkan TIDAK. Majukan belajar BI tetap bukan melalui S dan M. Kau fahamkah bahlol atau buat-buat bodoh tuli pekak?Jangan nanti jadi betul.
Manfaat bahasa itu amat luas dan usaha untuk memastikan pelajar-pelajar menguasai bahasa tersebut pada tahap yang terpuji perlu terus digerakkan.
Bukan dengan melalui S dan M dan semua matapelajaran. Kuasai BI dengan BI sendiri.
Hakikatnya jika PPSMI dirombak ia bukan bermakna kemenangan kepada satu pihak. Ia mesti memberi kemenangan kepada semua.
Kau ini memang bodohlah. Perjuangan bahasa bukan soal menang kalah. Tetapi soal kebenaran berkaitan dengan soal pembinaan tamadun dan peradaban. Yang menang tetap al haq.
Begitu juga jika PPSMI diteruskan. Ia bukan bertujuan mendaulatkan bahasa globalisasi tetapi ke arah mempersiap-sediakan rakyat untuk berhadapan dengan cabaran yang tidak berkesudahan.
Hei bodoh. Kau bacalah globalisasi itu apa kejadahnya. Bersiap? Siap apa?Semua bangsa mula kembali ke akar bangsanya sendiri untuk mencari dan membina kekuatan. Eropah juga mau gali Islam. Mau gali jatidiri bangsa sendiri. Bahlol sungguh kau menggunakan perkataan bahasa globalisasi itu. Kau faham apa tentang globalisasi wahai wartawan jahanam?
Dan kau cari apa sebenarnya wahai wartawan jahanam?
Aku cadangkan
1: Kau berhentilah jadi wartawan Utusan Melayu. Kau sudah cukup menghinakan macam babi dan najis babi. Wartawan adalah kerja mulia tetapi kau memakai gelar wartawan untuk buat kerja menghinakan bahasa aku.
2:Kau berhenti jadi wartawan yang cari makan dengan bahasa ibunda aku. Kau pergi cari kerja dengan akhbar dan majalah luar Inggeris sana. Bukankah kau anggap BI bahasa globalisasi?Bahasa penting?Ya, aku pergilah cari makan guna BI! Mengapa kau bahlol sangat tidak tahu malu cari makan guna bahasa ibunda aku tetapi pada masa yang sama kau pijak-pijaknya pula. Kau memang tidak tahu malu. Kau memang parasit. Penjajah.
PSST: Saya gunakan bahasa di atas secara jujur sebagai menyahut seruan Allah agar untuk berdepan dan membalas pengkhianatan dengan cara yang sama juga. Andai Noraini menggunakan bahasa Melayu untuk memijak bahasa Melayu dengan cara yang sangat menghina dan menyakitkan, maka saya menggunakan bahasa Melayu untuk membalasnya dengan bahasa Melayu yang jelas dan terus terang. Dan saya tetap Melayu yang berbudi bahasa. Harap maklum.
Ali,
BalasPadamitulah comprador yang masih melekit sebagai penyebar luas hegemoni barat. Sekarang ini, tradisi penjajahan intelektual dah berlaku kat mana-mana pun biarpun dalam akhbar melayu sendiri.
Wartawan di kambing hitamkan oleh politikus. Itulah masalahnya.
BalasPadam