14 Julai 2009

Zamalah

Baru sembuh daripada selsema. Hah! Ini mesti bahang daripada kereta Siti Norliza yang saya tumpangi 2-3 hari lepas untuk berurusan di UM. Bahang-dingin (penghawa dingin). Khuatir juga saya. Semasa berjumpa doktor, doktor menyindir saya, "Ini bukan selsema babi ini."Dr bercakap begitu selepas saya bercakap dengan Siti Norliza yang mahu 'mendapatkan saya' setelah meletakkan keretanya di tempat letak kereta. Masa itu saya berada di bilik pemeriksaan dr. Saya tersengih semata melihat dr dan jururawat semuanya bertopeng dan berbaju plastik macam pakaian di bilik bedah. Hahaha.
~
Teori ialah cara memandang sesuatu fenomena, gejala, perihal dan subjek tertentu. Ia ada metodologi. Ia menyusun cara memandang kita dengan cara dan kaedah yang tertentu secara benar. Contoh kau hendak melihat gejala apa dalam karya sastera seperti novel?Contoh kau melihat konsep kemiskinan dalam cerpen Usman Awang daripada Teori Konseptual Kata Kunci. Jadi adakah teori wajar dimusuhi penulis?Pelik apabila penulis berkata 'saya tidak ikut teori'. Ya benar dalam pengkaryaan. Tetapi batil kalau memusuhi kerana tidak ada apa yang perlu dimusuhi. Dalam dunia sastera ada bahagian kritikan karya sastera. Kritikan inilah yang akan menjadi indeks pencapaian sastera tanah air. Kritikan yang baik menggunakan pendekatan dan teori tertentu dalam analisisnya. Jadi apakah yang kau hendak memusuhinya?Nampaknya kau hanya memusuhi bayang-bayang sendiri dan kejahilan sendiri. Penulis tidak perlu takut kepada teori kerana teori tidak 'memburu' pengkaryaannya. Teori hanya teori yang tidak perlu dicaci dan dimusuhi. Bodohlah penulis atau bakal penulis memusuhi teori kerana teori hanyalah teori yang tidak punya perasaan terhadap penulis bodoh yang mencaci dan memusuhinya.
~
Saidina Ali berkata "seseorang akan memusuhi sesuatu yang dia tidak mengetahuinya".
~
Petang ini saya akan ke UPM bertemu dengan Pensyarah yang juga sifu saya Shamsudin Othman. Ada hal sedikit. Zamalah?Cari sendirilah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan