19 Julai 2009

Aku Seorang Pelarian

Penyair Zurinah Hassan menulis sebuah puisi berjudul "Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang" lalu puisi ini dibuat lagu puisi oleh Kumpulan Harmoni yang mana lagunya dinyanyikan oleh Zubir Ali dan Joey. Lagu puisi ini mendapat sambutan pada tahun 1980dan sering berkumandang di corong-corong radio tanah air.

Berikut adalah puisinya:

Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang(Zurinah Hassan)

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
laut mengimbau sayu
ombak-ombak di hatiku
berhasrat tiada tepi
pecah di pantai berbuih cuma.

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
hujan memberi lagu
angin menampar ke tiap ruang rasa
berhiba-hiba awan pilu.

Aku antara manusia beribu
air mataku antara laut-laut lepas
laguku hilang dalan angin menderu.

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
hatiku terjun ke air
mencari tempat bagiku
aku orang pelarian.

Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang (Kumpulan Harmoni)

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
laut mengimbau sayu
ombak-ombak ini hatiku
berhasrat tiada tepi

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
hujan memberi lagu
angin menampar
setiap ruang masa
berhiba awan pilu

Aku antara insan beribu
air mataku antara laut lepas
laguku hilang di angin menderu
pecah di pantai terhempas

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
hatiku terjun ke air
mencari tempat-tempat bagiku
aku seorang pelarian.
~
Ulasan 1
~
Dalam rangkap pertama lagu "Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang", baris terakhir rangkap pertama telah ditiadakan daripada rangkap sajak asal oleh penggubah lagu. Penggubah telah melakukan pembuangan ayat daripada teks asal yang dalam Intertekstualiti dikenali sebagai haplologi.
~
Pada baris keempat, rangkap kedua, penggubah lagu melakuakn modifikasi daripada 'ke tiap', kepada 'setiap', 'rasa' diubah menjadi 'masa'.
~
Pada baris kelima, penggubah telah memendekkan (modifikasi) perkataan 'berhiba-hiba' kepada 'berhiba' sahaja. Perubahan itu untuk menyesuaikannya dengan melodi lagu tersebut.
~
Dalam baris akhir, rangkap ketiga merupakan ekspansi daripada teks sajak yang asal. Ekspansi ialah perluasan atau pengembangan makna dalam teks. Penggubah memasukkan ungkapan, 'pecah di pantai terhempas'.Baris ini diambil daripada rangkap pertama baris akhir sajak tersebut yang telah dimodifikasikan. Penambahan dalam rangkap ketiga merupakan suatu ekspansi.
~
Ia dilakukan untuk menyesuaikan dengan ritma akhir baris dua kata 'lepas' dengan kata 'terhempas'. Dalam pada itu terdapatnya modifikasi lain iaitu kata 'manusia' diubah menjadi 'insan' , 'laut-laut' dipendekkan menjadi 'laut', 'dalam angin' menjadi 'di angin', 'tempat' menjadi 'tempat-tempat', dan kata 'orang' menjadi 'seorang' dalam baris terakhir lagu.
~
Di atas ulasan secara harfiah. Ulasan 2 secara terperinci sedang ditulis. Apakah kalian 'rasa' apabila mendengar lagu puisi ini?
~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan