17 Julai 2009

Tutor

Seluar jeans saya lebih banyak daripada seluar 'slet'.
Petang tadi Dr. menelefon saya.
Lampu Hijau.
Bersedia.
Tiada temuduga.
Minggu depan.
Surat rasmi
Tinggal, supervisor, siapkan borang2 yang patut.
Demi menggambarkan betapa 'krisisnya' akademi, saya telah diberikan Pra-Tugasan oleh Dr. iaitu gambar muka depan novel KOMSAS Tingkatan 1-5 di setiap ZON.
Hendak minggu depan juga.
Alasan Dr, terlalu sibuk.
Akademi perlukan tutor utk banyak subjek(ulangan)
Saya?
Mengiakan semata.
~
Selain itu, saya menelaah juga Tuhfat al Nafis.
Apa sudah jadi dengan buku sebelumnya?
Ya, saya terus baca dan telaah.
Selesai satu bahagian tutup buku buka buku lain.
Saya buat demikian kerana merasakan, saya perlu cepat membaca semua buku-buku yang saya miliki. Jika cadangan sebulan sebuah buku itu tanda bagus, saya perlu sehari 2-4 buah buku hatta 1 atau 2 bab untuk menguasai ilmu pengetahuan.
Ini membolehkan saya berjeda dan merenung apa saya baca.
Sambil jalan-jalan, saya renung baik budi orang Melayu percaya dan yakin kepada Belanda dan Inggeris dalam karya sastera sejarah Tuhfat al Nafis.
Atau tersenyum-senyum nikmat membaca Kamus Simpulan Bahasa disusun oleh Abdullah Hussain terbitan DBP.
Atau kumpulan2 puisi beberapa penyair.
Atau membaca blog.
~
Esok rancangan saya ialah 'menangkap gambar'.
~
Arh!
~
Sabar wahai diri.
~
Apabila ingat usia saya baru 25 tahun, saya lega semula.
~
Apabila saya lupa, saya rasa saya telah terlewat mengejar kemajuan dan pengisian diri.
~
Argh!
~
Sabar!

2 ulasan:

  1. Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar...
    Moga segala urusan d permudahkan Allah!

    BalasPadam