07 Julai 2009

Sistem Terkandas dan Catitan Lain

Setelah saya menyerahkan CV di akademi, saya bergegas ke Perpustakaan Utama Universiti Malaya. Di sana, ramai sudah pelajar baharu mula menggunakan perkhidmatan di perpustakaan. Namun saya sedikit kecewa apabila Sistem Jaringan Komputer dan Internet UMLIB dna Pendeta WebPac telah terkandas menyebabkan saya tidak boleh meminjam semula buku, hanya dapat dihantar. Itupun dengan menulis nama pada sehelai kertas. Dan buku yang saya mahu pinjam semula harus saya bawa semula esoknya.
~
Kepada Norliza, yang banyak membantu saya hari ini, saya sangat terhutang budi. Juga ketika di akademi tadi, sesi pembelajaran bermula hari ini. Ketua Jabatan sibuk dengan urusan pelajar baru. Saya hanya meletakkan segalanya yang diminta beliau di atas mejanya.
~
Saya mula didatangi berbagai-bagai ilham untuk berkarya. Daripada puisi ke cerpen. Bentuk dan isi saling berubah-ubah sehingga membentuk yang tekal. Atau masih berapung-apung di medan imiginasi (bukan khyalan-imiginasi ialah khayalan yang terarah dan bermatlamat jelas)
~
Hari ini juga saya mendapat cek daripada Berita Harian, atas terbitan cerpen Warkah Raja Haji Fisabilillah pada 25 April lalu. Bolehlah saya gunakan wang ini untuk membeli buku-buku yang ada dalam senarai saya untuk membelinya. Terima kasih. Namun selepas ini saya akan menuruti permintaan terbaru BH jika menghantar lagi karya ke sana, untuk memberikan nombor akaun Maybank. Cek di atas nama pemegang akuan sahaja, membuatkan saya perlu kembali ke Bank CIMB untuk menuntut kad saya yang sudah hilang berbulan-bulan itu.
~
Apabila bilik sudah kemas dan lapang, lapanglah minda untuk bekerja. Kerja minda dan hati. Saya diterjah gugusan ilham dan idea tersebut, yang menendang akal dan hati saya.
~
Saya mula terfikir, apakah saya mampu berkarya seoptimanya lagi apabila saya menjadi TUTOR kelak?Saya sedikit bimbang di samping tidak sabar mahu menghadiri kuliah semula dan mendidik anak bangsa.
~
Emel daripada Nazmi Yaakub, wartawan BH meminta pandangan tentang penubuhan Sketariat Perhimpunan Penulis Muda 2011-polemikd an buah fikiran-tidak dapat saya tunaikan lagi. Saya ada deretan idea sebenarnya yang aktif dan agresif. Apapun Nazmi dan sahabat-sahabat seperjuangan kalian, saya akan membantu sedaya upaya untuk mempromosikan SPM ini di Universiti Malaya khususnya di APM. Itu janji saya.
~
Menanti nasib BAHASA MELAYU di sekolah-sekolah. Apakah seburuk si ikan kaloi, ibunya Si Bawang Merah?
~
Terima kasih Allah, yang mengurniakan rezeki dan nikmatNya.Amin.
~
PSST:Tentang SLAB, saya biarkan dulu, tidak mahu ganggu mood mereka yang berkaitan. Insya Allah, ada rezeki tiadalah ke mana-mana. Saya sayang bangsa saya sebenarnya. Dan saya tidak sabar untuk meminjam buku dan melakukan penyelidikan. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan