15 Jun 2008

NST MENGHINA BAHASA IBUNDA aka BAHASA KEBANGSAAN!!!

Hentikan iklan hina bahasa kebangsaan, generasi muda Melayu
14 Jun 2008

Oleh MOHD. ARIF ATAN

Kempen membaca sebuah akhbar berbahasa Inggeris atas nama penguasaan bahasa tersebut melalui iklan yang disiarkan di kaca TV kini sama ada disedari atau tidak mengandungi beberapa lapis makna negatif yang boleh ’meracuni’ pemikiran khalayak penonton.

Gambaran sekumpulan pelajar lelaki sekolah mempersenda seorang pelajar lain yang membaca akhbar tersebut sambil mengeluarkan dialog antaranya berbunyi ”bacalah dalam bahasa Malaysia” samalah seperti menghina bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini sendiri.

Tambahan pula, watak ’pejuang’ bahasa Melayu itu kemudiannya menepuk dahi malu sendiri kerana tidak memahami soalan yang ditanya dalam bahasa Inggeris.
Penyiaran iklan tersebut perlu dihentikan segera sebelum memusnahkan jati diri rakyat berbilang kaum terhadap usaha memartabatkan bahasa Melayu di negara ini yang semakin hari semakin luntur.

Adakah kedudukan bahasa Melayu hanya gah dalam Perlembagaan Persekutuan sahaja sebaliknya dibiarkan terang-terang dihina?
Apa yang paling dikhuatiri ialah berlakunya ’evolusi senyap’ penghapusan maruah bahasa Melayu terutama oleh sebahagian masyarakat kita yang sebelum ini memang dari dahulu lagi tidak menyenangi bahasa kebangsaan.

Selain itu, walaupun pelakon di dalam iklan tersebut nampaknya seperti berbilang kaum tetapi watak beberapa pelajar Melayu yang lebih galak mempersenda itu menggambarkan seperti generasi muda Melayu kini begitu jumud penerimaannya terhadap bahasa Inggeris.
Penghinaan terhadap orang Melayu juga jelas apabila remaja yang dipercayai adalah pelajar sekolah sekitar Kuala Lumpur berdasarkan pertanyaan pelancong asing yang bertanyakan arah ke Tugu Negara dengan menyebutnya National Monument dianggap oleh pelajar itu sebagai rumah Cik Maimon!

Benarkah orang Melayu bersikap tertutup atau terlalu ’bodoh’ terhadap bahasa Inggeris sedangkan hakikatnya orang Melayu sekarang inilah boleh dikatakan kaum yang paling tidak sayangkan bahasanya sendiri berbanding pemimpin dan masyarakat kaum lain di negara ini yang kuat mempertahankan bahasa vernakular masing-masing?

Timbul juga persoalan, adakah syarikat penerbitan akhbar berbahasa Inggeris itu benar-benar ’ikhlas’ dalam kempennya mahu mengajak golongan muda menguasai bahasa Inggeris? Tidakkkah ia hanya lebih kepada strategi pasaran tidak berhemah bagi melariskan akhbar mereka sehingga sanggup ’membunuh’ kelangsungan akhbar berbahasa Melayu pula?

Umum mengetahui, edaran akhbar terbesar di negara ini ialah akhbar berbahasa Mandarin bukannya bahasa kebangsaan atau pun bahasa Inggeris. Adakah penerbitan akhbar tersebut ’takut’ mencabar saingan akhbar berbahasa Mandarin lalu yang menjadi mangsa ialah akhbar berbahasa Melayu kerana setidak-tidaknya saingan terhadap akhbar mereka dapat dikurangkan?

Dialog ”baca NST senang dapat kerja” serta terteranya ungkapan ayat di akhir iklan tersebut yang bermaksud ”bahasa Inggeris adalah berguna” boleh menghantar mesej yang sebaliknya iaitu membaca akhbar lain (pastinya akhbar berbahasa Melayu seperti dialog awal iklan tersebut) ”susah dapat kerja” serta ”bahasa Melayu adalah tidak berguna”!

Malah, benarkah membaca akhbar berbahasa Inggeris senang dapat kerja seperti yang didakwa dalam iklan TV tersebut kerana sejak kebelakangan ini pun sudah banyak iklan jawatan kosong yang sudah melampau mahukan pemohon kerja berkebolehan dalam bahasa Mandarin pula?

Oleh itu, amatlah diharapkan pengamal media termasuk para pemimpin dan segenap lapisan rakyat Malaysia bersikap ’adil’ terhadap bahasa Melayu. Biarlah apa yang dipanggil langkah ”memperkasakan” bahasa Inggeris tidak sampai peringkat ”membinasakan” bahasa kebangsaan pula. Jika situasi sebegini berterusan, tiada gunanya kita melaungkan usaha ”mengangkasakan” bahasa Melayu.

Usah bertindak seperti sudu lebih daripada kuah. Beberapa rakan penulis warga asing yang menuntut di Universiti Pengajian Bahasa-bahasa Asing Beijing (BFSU), China misalnya pernah menyuarakan rasa kesal dan kecewa terhadap kecenderungan rakyat Malaysia berbilang kaum yang tidak berbangga kepada bahasa Melayu.

Bagi mereka, rakyat Malaysia nampaknya begitu kemaruk mahu bercakap dalam bahasa Inggeris walaupun hakikatnya pelajar-pelajar asing ini sudah ramai fasih berbahasa Melayu bahkan ada antaranya tidak fasih pula berbahasa Inggeris!

Pengamal media teutama TV sebagai antara ejen utama sosialisasi masyarakat harus memiliki rasa tanggungjawab terhadap usaha pengukuhan jati diri bangsa.
Penulis menganggap hanya TV di di Malaysia satu-satunya media di dunia ini yang sanggup merendah-rendahkan martabat bahasa rasmi negaranya sendiri.

Pemantauan penulis terhadap saluran-saluran TV antarabangsa seperti China, Jepun, Korea, Jerman, Perancis, Rusia, Sepanyol, Thailand dan Vietnam mendapati siaran dalam bahasa mereka jauh lebih dominan berbanding bahasa lain. Mereka pastinya tidak memperlekehkan bahasa sendiri bahkan memartabatkan lagi bahasa masing-masing melalui pelbagai bentuk program TV. Mana-mana filem asing yang disiarkan pula akan dialihsuara bukan sekadar diletakkan sari kata yang lintang-pukang pula terjemahannya seperti di Malaysia.

Geli hati juga menonton drama bersiri Hindi yang ditayangkan di dalam salah satu saluran TV China ’bercakap’ dalam bahasa Mandarin. Malah, melucukan juga apabila melihat pelakon-pelakon terkenal Hollywood ’bertengkar’ dalam bahasa Perancis atau Rusia. Namun, itulah senario yang berlaku di dunia luar dari kepompong Malaysia yang jauh berbeza kesungguhan media mereka dalam mempertahankan martabat bahasa rasmi negara masing-masing.

TV kita juga mesti peka terhadap sensitiviti kaum tidak terkecuali perasaan dan maruah orang Melayu. Sudah beberapa kali disaksikan siaran iklan seperti menjelang Hari Raya atau Hari Ulangtahun Kemerdekaan yang sebenarnya tidak lebih memperlekehkan orang Melayu dalam ’mesej’ kononnya mahu mengajak orang Melayu berubah.

Hairannya, sukar pula kita untuk melihat iklan sebegitu ditujukan kepada kaum lain atas premis ’hujah’ yang sama. Bayangkan jika ada iklan yang mahu mengajak rakyat menguasai bahasa Melayu dengan antara babaknya mempersenda watak lain membaca akhbar berbahasa Inggeris, Mandarin atau Tamil. Adakah orang lain dapat menerima iklan tersebut sungguhpun hakikatnya keamanan dan kemajuan yang dinikmati Malaysia kini adalah berkat jasa bakti fungsi bahasa Melayu selama ini?

MOHD ARIF ATAN
Universiti Pengajian Bahasa-bahasa Asing Beijing (BFSU), China.
***************

Tiada ulasan:

Catat Ulasan