23 Ogos 2010

Hakikat Dua Kalimah Syahadah

Mengucap Dua Kalimah Syahadah tanpa hakikat sekadar kata-kata biasa yang biasa tertutur di lidah semata-mata. Hendaklah kita faham hakikat Dua Kalimah Syahadah itu. Kemana sahaja kita memandang di situ Wajah Allah. Oleh itu tiap-tiap 'ain ada 'ain dan semuanya 'Laa ilaha illallah.' Dalam Dua Kalimah Syahadah terkandung wujud semesta raya dan wujud secara khusus atau wujud dan apa yang dianggap wujud atau wujud hakiki dan wujud makhluk. Wujud makhluk tertakluk kepada 'Laa ilaha' segala-galanya selain Allah (masiwallah) adalah batil-nol iaitu dinafikan buka di isbatkan. Wujud hakiki termasuk di 'Laa illaha' dan semua yang dipuji tertakluk di bawah 'illallah'.

Semua yang wujud terkandung dalam mengisbatkan KeEsaan dan kita mestilah memasukannya juga dalam menamakan hamba yang paling mulia (sewaktu mengatakan Muhammadun Rasulullah). Muhammad Rasulullah mengandungi 3 alam. Muhammad itu menunjukkan alam nyata (Alam Nasut) iaitu alam yang boleh dipandang dengan deria. Rasul itu menunjukkan Alam Perintah (Alam Malakut) iaitu alam batin berkenaan rahsia-rahsia tanggapan yang mujarab dan ini terletak antara yang muhaddas dengan yang qadim.

Nama Ilahi itu menunjukkan Alam Pertuanan. Lautan yang darinya terpancar pengertian deria dan pengertian tanggapan. Rasul itulah pengantara yang muhaddas dan yang qadim, maka binasalah yang muhaddas dan tinggalllah yang qadim.



Apabila Rasul diletakkan pada tempatnya yang wajar pada kedua itu maka barulah alam ini diperintahkan kerana pada zahirnya ia adalah hanya seketul tanah liat tetapi batinnya ia adalah khalifah Allah. Pendeknya maksud mengisbatkan. Tauhid itu tidak sempurna dan tidaklah meliputi tanpa diisbatkan keesaan atau Tauhid Zat, Sifat dan Lakuan. Pengisbatan ini difahami dari Muhammad Rasulullah.


Apabila Ahli Makrifat berkata La ilaha illallah maka ia ketahui pada hakikatnya bukan hanya pada majazinya sahaja, iaitu tidak ada yang lain melainkan Allah.


Oleh itu wahai saudaraku, janganlah hanya pandai mengucapkan dimulut sahaja kalimah syahadah yang mulia ini. Ketahilah bahawasanya Allah tiada sekutu baginya. Selian daripada Allah itu tidak akan lenyap dengan hanya mengatakan "tidak" dengan lidah sahaja dan belum sempurna juga lagi dengan mata keimanan dan keyakinan TETAPI akan lenyap dengan pandangan langsung atau Musyahadah. Allah adalah matlamat yang terakhir. Dialah sumber segala-galanya. Maka kita tidak perlu lagi naif dan tidka perlu lagi isbat kerana Yang Wajib itu telah memangnya isbat walaupun belum kita isbatkan dan yang ghairullah itu telah sememangnya dinafikan walaupun sebelum kita nafikan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan