15 Februari 2010

Asas Memahami Falsafah Siri 6-Ilmu Yang Benar dan Kaitannya dengan Destini

.Ilmu yang benar

• Usaha utk mencari ilmu yang benar adalah penting krn ia membabitkan

-pertalian dirinya-kewujudan dirinya-siapakah diri

-apakah makna wujud alam semesta ini

-siapakah pencipta aku dan alam ini

-nasib masa depannya yakni destini yg akhir dan muktamad, kekal.

Kepentingan Ilmu yang Benar

• Membimbing manusia meletakkan sst perkara pd tempat yg betul dan wajar. Iaitu

-meletakkan dirinya dlm alam persekiataran dan juga seluruh sistem kewujudan (ghaibiah)

-Dgn meletakkan sst pd tempatnya akan membawa kpd keharmonian, kesaksamaan dan keadilan.

-keadilan membawa keamanan, ketenteraman, kebehagian, kepuasaan berbanding dgn kezaliman yg membawa kecelakaan, kemusnahan, porak peranda –zalim ialah meletakkan sst tdk pada tempatnya.

-kezaliman muncul drp keTIADAAN ilmu yg benar yg membawa kpd autoriti yang tidak sah dan tidak absah.

-ilmu yg tidak benar membawa kpd kekaburan, kebingungan, kekosongan jiwa dan rohani yg membawa kpd tindakan dilur perikemanusiaan dan perikeinsanan

Konsep tempat yang tepat dan wajar menurut Syed Muhammad Naquib Alatas

• A)kesesuaian/kerelevanan (suitableness) yg memenuhi dua syarat iaitu:

I)Adil-meletakkan sst pada tempatnya yang wajar dlm sst keadaan saksama, harmonis, seimbang dlm alam persekitarannyn, alam semesta dan alam kewujudan (ghaibiah)-termasuklah dlm diri akali dan diri haiwani DENGAN Yang Maha Wujud yakni ALLAH TA’ALA.

II)Hikmah(wisdom)-kebijaksanaan yg membawa kpd ketepatan membuat keputusan ttg kedudukan yg wajar bagi segala perkara berdasarkan autoriti yang tertinggi yakni ALLAH TA’ALA.

• B)Dari segi letak atau kehadiran:berdasarkan kepentingan-yg diutamakan, diutamakan, yg didahulukan, didahulukan. Misalnya dlm solat berjemaah, imam berada di depan makmum(yakni jemaah yg mengikuti imam)

• Tidak boleh makmum mendahului imam dalam rukuk dan sujud serta memberikan salam kerana ia menyebabkan batal solat da dihukum Allah di akhirat dengan menjadikan kepala makmum yg mendahului imam tersebut jd kepala keldai.

• Seorang guru dihormati berdasarkan kedudukannya di mata murid.pelajar-adab-aksiologi-

Zalim

-Perbuatan manusia yg tdk meletakkan sst pd tempatnya yg tepat dan wajar-antonim kpd maksud keadilan- iaitu dari segi taraf kedudukannya dan segi taraf nilainya yg KESANNYA menimbulkan ketidakseimbangan lalu mewujudkan kekecohan dan kekacauan yg timbul akibat ketidakpuasan akal budi manusia.

-Manusia yang zalim ialah manusia yang menganiaya diri sendiri.

-Apabila dia zalim maka dia tdk akan menunaikan tggjwb dan haknya sbg hamba dan khalifatullah yg ini dia telah berlaku zalim kpd diri sendiri.

Allah mencampakkan manusia ke neraka bukan kerana ALLAH ZALIM tetapi MANUSIA ZALIM DIRINYA SENDIRI manakala ALLAH KEKAL ADIL kerana ALLAH meletakkan dia selaku org yang bedosa ke dalam neraka bukannya syurga sbg tempat org yg baik.

Adam as di keluarkan dari syurga sesudah menurut hasutan iblis memakan buah khuldi yang dilarang Allah dimakan. Adam as diletakkan di dunia dan inilah antara doa nabi Adam as.

Doa Nabi Adam a.s

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Ya Tuhan Kami, Kami telah Menzalimi/Menganiaya diri Kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni Kami dan memberi rahmat kepada Kami, niscaya pastilah Kami Termasuk orang-orang yang merugi.” (Surah Al A’raaf :23)

Kewajaran

• Sst di dlm ciptaan alam semesta ditetapkan oleh Tuhan melalui SUNNATULLAH (hukum Alam) yang sedia ada dan di dalam keadaan adil dan tekal/tetap/muktamad.

• AL QURAN sbg sumber laporan yang absah telah mendahului pengetahuan ilmu sains manusia dan agama budaya ciptaan manusia dgn melaporkan kpd kita kedudukan yang tepat dan wajar pergerakan alam semesta ini spt orbit dll.

• ALLAH menerangkan hal itu kpd mansuai yg tidak tahu supaya TAHU dan tujuan ALLAH memberitahu kpd manusia yg sebelumnya tdk TAHU ialah sebagai SALAH SATU cara ALLAH memperkenalkan KewujudanNya sebagai KHALIQ yakni PENCIPTA SEGALA KEWUJUDAN INI.

• Kajian sains moden membuktikan laporan dlm AQ dg tdk dapat disangkal2 sedikit pun. NAMUN demikian KAJIAN SAINS EMPIRIS hanya melihat kpd aspek EMPIRIS DAN FIZIKAL SAHAJA TIDAK MELIHAT KPD ALLAH YANG MENCIPTANYA KRN UTK MENGAKUI KEWUJUDAN TUHAN ADALAH MELALUI AKAL BUDI-QALBU yg dpt menanggi hal2 bersifat ghiabiah danabstrak/mujarad.bukannya amal semata-mata.

• Justeru kewujudan alam ini dtanggapi oleh muslim(termasuk Melayu-Islam) bukan semata-mata dr aspek teknologi angkasa dan aeroangkasa semata2 malahan juga dr aspek melihat wujud alam ini sebagai tanda wujudnya Pencipta yakni Allah.

• Allah adalah kata nama khas yang merujuk kpd Tuhan semesta Alam atau Rabbul Alamin

• Jadi kewujudan alam semesta ini adalah tanda sign yg merujuk kpd AYAT. Manakala AL QURAN merupakan SYMBOL/SIMBOL yg MERUJUK MAKNANYA.

• Memahami MAKNA ialah maksud hakikinya mempelajari ayat atau tanda sama ada ayat di dalam AQ DAN ayat yang terdapat pada kejadian alam ini dan kejadian makhluk termasuk manusia/insan.

• MANUSIA itu sendiri merupakan An OPEN Book Of Nature ATAU BUKU ALAM YANG TERBUKA.

• Makna bagi keseluruhan ayat-ayat ini TIDAK LAIN merupakan tanda kpd Kewujudan Tuhan/Zat Allah (Rabb-yg merujuk kpd kata nama khas yang tunggal yakni Allah), Sifat-sifatNya (perbuatanNya), AsmaNya (nama-namaNya) dan PerbuatanNya (Af’alNya) yg menciptakan seluruh kejadian alam semesta ini.

• Allah berfirman dalam AQ, Surah Al Hasyr:Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.

• Gunung bukanlah layak menerima AQ namun Allah memberikan misalan andaikata AQ diturunkan kpd GUNUNG utk menjalankan segala perintah Allah dan menjauhi larangan ALLAH pasti musnahlah gunung itu menjadi puing berterbangan.

GUNUNG sbg sebahagian drp AYAT ALLAH pada ALAM SEMESTA ini.

ALLAH menyatakan NamaNya yg merujuk kpd MAKNA yakni siapa pencipta segala sst yang wujud dalam keseluruhan alam persekitaran, alam semesta, alam ghaibiah-alam malakut, alam nasut, lahut, alam barzakh, alam akhirat.
Dalil Penciptaan menurut Surah Al Hasyr 22-24

• Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

• Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Menguasai (sekalian alam) Yang Maha Suci Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan) Yang Melimpahkan Keamanan Yang Maha Pengawal serta Pengawas Yang Maha Kuasa Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya) Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.

• Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada) Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya) bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia- mulianya bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi dan Dialah Yang tidak ada tolok bandingNya, lagi Maha Bijaksana

Nama Allah-rujuk ayat 22-24

• Al-Alim-Yang Maha Mengetahui

• Ar-Rahman-Yang Maha Pemurah

• Ar-Rahim-Yang Maha Penyayang

• Al-Malik-Yang Maha Memiliki

• Al-Quddus-Yang Maha Suci

• As-Salam-Yang Maha Sejahtera (drp kekurangan)

• Al-Mukmin-Yang Maha Melimpahkan Keamanan

• Al-Muhaimin-Yang Maha Mengawal/Mengawasi

• Al-Aziz-Yang Maha Kuasa

• Al-Jabbar-Yang Maha Kuat

• Al-Mutakkbir-Yang Maha Sempurna KehebatanNya

~~~maha suci Allah drp apa yg mereka sekutukan-

• Al-Khaliq-Yang Maha Pencipta

• Al-Bari-Yang Maha Mengadakan (Yang mencipta drp sst yg tiada kpd ada)

• Al-Musawwir-Yang Maha Pemberi Rupa Wajah dan Bentuk

~~~maha suci Allah maka bertasbihlah (sekalian makhluk Allah mentaqdiskan Allah)segala makhluk

• Al-Aziz-Yang Maha Kuasa

• Al-Hakim-Yang Maha Bijaksana

Kekuasaan dan ilmu Allah yang tergambar/tersimbolik/sign/tanda pada alam semesta-Al Mulk ayat 1-6

• BismIllahi al-Rahman al-Rahim (Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani).

1.Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya segala kerajaan, dan Dia (Allah) terhadap segala sesuatu adalah al-Qadir (Maha Kuasa).
2. Yang menciptakan mati dan hidup, supaya Dia (Allah) menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia (Allah) adalah al-‘Aziz (Maha Perkasa), lagi al-Ghafur (Maha Pengampun).

3. Yang menciptakan tujuh langit berlapis-lapis, kamu tidak melihat pada ciptaan al-Rahman (Yang Maha Pemurah) itu sesuatu yang tidak seimbang. Maka kembalikan pandanganmu, adakah kamu melihat sesuatu yang tidak seimbang?

4. Kemudian pandanglah kedua kalinya, nescaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan membingungkan dan lemah.

5. Dan sesungguhnya Kami (Allah) telah menghiasi langit dunia (yang dekat) dengan bintang-bintang dan Kami (Allah) jadikannya pelempar syaitan, dan Kami (Allah) sediakan bagi mereka azab yang menyala-nyala.

Laporan Kewujudan Alam yg dihubungkan dgn Al-Khaliq

Terjemahan Surah Al Baqarah 21- 22

• Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.

• Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).
Al-Baqarah Ayat 255 (Ayatul Kursi)

"Allah tiada Tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus-menerus mengurus (makhlukNya); tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."

-Allah memperkatakan SIFATNYA dan Kekuasaaan, KebesaranNya dan KemulianNya.

Keluasan Ilmu Allah

• Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan".

• Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahikan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang salih, dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".

SURAH AL KAHFI AYAT 109-110

Keterangan

Semua ilmu yang ditemui oleh manusia sama ada melalui pancaindera, ilham, intuisi, wahyu, naluri, kajian empiris semuaNya daripada Allah. Masakan tidak, kerana manusia itu sendiri dicipta oleh Allah maka termasuklah akal, qalbu, pancaindera dan Allah yang memberikan rezeki daripada embrio hinggalah saat kematian-semuaNya rezeki kurnian Allah yang perlu disyukuri. Rezeki itulah salah satu drp nikmat Allah dan org yang mensyukuri nikmat Allah sama ada dari segi perbuatan, amalan, tindakan dll ialah orang yang bersyukur manakala yg tidak bersyukur yakni yang tidak mengikuti perintahNya dan melakukan laranganNya dengan menggunakan nikmat yang Allah berikan kepadaNya spt nikmat tangan dan berkaki tetapi digunakan tangan utk mencuri dan kaki utk melangkah ke tempat maksiat dll dianggap sebagai kufur nikmat yakni menyalahgunakan nikmat Allah-inilah juga maksud zalim diri sendiri.

Di dalam surah Ar Rahman Allah mengulang-ulang ayat

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah kamu hendak dustakan sebanyak 31 kali yg diselang seli dengan ayat-ayat lain yang banyak menunjukkan atau menyedarkan kpd manusia nikmat yang Allah kurniakan spt nikmat berbayan, memiliki ilmu2 dll.

Destini kita

• SURAH AL KAHFI AYAT 103,104,105,

• Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah, kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang rugi serugi-ruginya amal-amal perbuatannya?

• "(Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan".

• Merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan denganNya oleh itu gugurlah amal-amal mereka maka akibatnya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak.

Kami dalam Al-Quran

Kami merujuk kpd Allah Yang Esa.Ini hanya masalah penterjemahan dr bahasa arab ke melayu dan inggeris.Hakikatnya KAMI itu merujuk kpd Allah Yang ESA.

Huraian yang baik, sila rujuk:

http://razzaq81.blogspot.com/2009/12/kami-di-dalam-bahasa-arab-dan-ibrani.html

Doa memohon ilmu dari sisi-Mu

• SURAH AL KAHFI AYAT KE-10

Ya Allah ya Tuhan kami berikanlah rahmat kpd kami dari sisi-Mu DAN sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini.

Keterangan:

-Petunjuk yg lurus dlm urusan kami ini merujuk dua perihal.Pertama perihal doa pemuda ashabul kahfi yg menyelamatkan diri daripada kejaran dan buruan Raja Dikyanus yang kafir yg mahu membunuh sesiapa sahaja yg tidak mengikuti ajaran keberhalaannya. Kedua perihal kita ini, kita membaca doa dlm konteks semasa ini, urusan itu meliputi semua urusan kita sama ada urusan dunia dan urusan akhirat-maksudnya secara keseluruhan PETUNJUK (rasyada…) dalam kehidupan kita agar tetap mengEsakan Dia dan menjauhi syirik sama ada syirik jail dan syirik khafi (riak ujub dll).

-Amalkanlah doa ini kerana di masjid pun jarang imam membacakan doa ini-doa ini pendek tetapi padat dan menyeluruh.

-Intusi/ilham yg benar kpd mukmin soleh waliyullah(kekasih Allah) Abdullah (Hamba Allah)

Ilmu yang palsu

• Ilmu yg tdk membawa kpd kebolehan utk mengenali, mengecami, memahami kedudukan yang benar dan tepat bagi letaknya sst perkara di dalam alam semesta ini dan segala kejadian dan perlakukan yg tdk membawa kpd pengenalan dan pengesahan ttg kedudukan yang tepat dan wajar bagi Kewujudan Tuhan di dalam pentertiban seluruh sistem kewujudan-sebaliknya blh digunakan utk maksud ilmu yg benar-

• Ilmu itu adh ilmu yg tdk bermanfaat spt ilmu berjudi dan spekulator saham2 dan ilmu sihir dan ilmu menjahanamka org lain-yg inilah yang nabi minta elakkan ilmu yg tiada manfaat.

• Dlm kaedah pencapaian ilmu pengetahuan penentuan kebenaran bukan berdasarkan autoriti mutlak dan sumber yang absah tetapi berdasarkan syak, sangkaan, terkaan (zan)-metodologi syak bg tradisi ilmu barat menghasilkan manusia atheis dan berbagai2 jenis suka hati nafsi2 semata2.

Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Qur'an) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Qur'an itu, dan panggillah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.-Al Baqarah Ayat 23-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan