31 Januari 2009

Bikin skrip yang baik 3

Jadi apakah keunikan keempat2 drama bersiri ini dari aspek PERSAMAAN?

Bukan semata-mata menyiasat kes jenayah atau perlakuan devian, malah juga menyiasat tentang kehidupan dan psikologi watak. Sangat mengujakan.

Bermula dengan eksposisi ke konflik demi konflik yang membawa ke klimaks dan diakhiri dengan RESOLUSI, amat kejap dan mantap sekali. Ia disertai dengan sesuatu yang mengejutkan walau tidka terlalu mengejutkan ada yang klise tetapi ia berkesan sebagai sebuah drama yang baik dan berkualiti.

Dialog yang bijak, berisi dengan maklumat dan sentiasa kedepan serta berteka teki. Sangat empati.

Pelakonnya memberi komitmen yang tidka berbelah bahagi. Cthnya dalam satu siri dalam drama HIGH CHAPPARAL big john sesat di gurun dan tiada air bersama anaknya Blue. Satu babak Big John menemui air yang digali oleh Blue dnegan tangannya dan air itu bercampur dengan tanah. Big John memasukkan tanah yang dibasahi air itu ke dalam mulutnya dan ia sungguh realistik!!!Membuktikan penghayatan pelakon yang amat tinggi.

Sarat dengan nilai2 kemanusiaan dan pengajaran yang adil dan sewajarnya.

*Ini dilihat secara umum. Selepas ini aku akan mengulas secara khusus drama yang aku aku tonton ini. Petang ini ada perhimpunan hapuskan PPSMI. Penulis2s skrip dna penggiat drama seni filem hadirkan2 diri tak kira sama ada pro atau kontranya. PENULIS SKRIP YANG BAIK MESTI MELIBATKAN DIRI DENGAN MASYARAKAT DNA SEMESTINYA BUKAN SEKADAR MELEPAK TETAPI JUGA TURUT SERTA DALAM ADEGAN YANG JARANG BERLAKU DI SEKELILING KITA. IA MEMBERIKAN PENULIS ITU IDEA YANG UNIK. DRAMA JUGA ADALAH SUATU PENGALAMAN YANG UNIK, SEDIKIT BERBEZA DAN MESTI MENGUJAKAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan