31 Januari 2009

Bikin skrip yang baik 2

Kita lihat apa keunikan drama2 ini dari segi PERBEZAANNYA.
THE DRESDAN FILE-tentang watak utama Dresdan yang membantu Leftenan (polis) menangani kes-kes jenayah yang bersifat supernatural. Bagaimana fakta supernatural digauli dengan fakta nyata bersifat empiris dalam menanngani kes-kes jenayah abnormal ini.
MANNIX-tentang watak utama Mannix seorang agen penyiasat persendirian menangani kes-kes klien yang biasanya sangat sukar dirungkai dan tindakan2 Mannix yang lebih kedepan berbanding Lu iaitu bossnya dalam menangani kes klien mereka. Biasanya ia tentang kes penipuan harta, jenayah dan devian.
DEXTER-tentang watak utama Dexter Morgan yang menjadi seorang pegawai polis dalam bidang forensik yang mengkhusus dalam aspek darah. Pada masa yang sama Dexter seorang pembunuh bersiri yang membunuh pembunuh yang membunuh orang awam.
HIGH CHAPPARAL-tentang watak Bro Big John bersama anak-anaknya serta keluarganya menjalankan aktiviti penternakan lembu di kawasan Gurun yang kawasan mereka duduki di empati oleh puak orang asli Apache yang selalu memberi ancaman dan menguji mereka. Juga tentangan drp pihak berkuasa di sana yang salah guna kuasa-anti establishment.
Jadi lihatlah subjek mereka. Itulah perbezaan antara drama2 bersiri ini. DEXTER sebuah drama yang diterbitkan pada tahun 2006 manakala HIGH CHAPPARAL dan MANNIX pula drama bersiri tahun 70-an-80an.
Bagi aku props dan alatan dalam drama bukanlah perbezaan yang menentukan kualiti sesebuah drama itu. Tetapi, apakah subjeknya. SUBJEKNYA itu mennetukan keuniikannya. Keunikan itu ditentukan oleh PERBEZAANNYA. PERBEZAAN itu pula menentukan IDENTITINYA. IDENTITI menentukan KEASLIANNYA.
Aku takkan huraikan lagi. Cukup sekadar pernyataan seperti di atas dan tonton sendiri. Menonton sendiri akan menjawab apakah subjek dan IDENTITI yang unik bagi stp drama di atas yang menentukan KEASLIANNYA. Mungkin selepas ini aku akan menghuraikan pula dengan lebih khusus ciri KEASLIAN setiap drama diatas dehgan langgam aku sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan