29 Januari 2009

Buku dan Filem 2

Baru saja aku sentuh tentang buku dan filem. Subjeknya. BUKU DAN FILEM bro!. Ia boleh datang dalam berbagai cara. Ia boleh babakkan dengan berbagai kaedah. Bila aku tonton Inkheart jam 5.30 ptg-semestinya sesudah solat asar-aku teringat kepada Bedtime Stories. Aku ingat Almanak yang dalam Back To The Future. Dan. Banyakkkkkkkkkkkkk lagi filem2 Holywood yang mana buku menjadi salah satu proopsnya. Ops. Mungkin aku salah. Orang filem tlg betulkan. Buku itu props?

Ok. Inkheart. Ideanya tak jauh beza dengan Bedtime Stories. Buku cerita dibacakan kemudian jadi realiti. Hebat tu. Dalam Inkheart aku tersenyum lebar sewaktu mula-mula narrator cakap Penglipur lara bla bla...Aku teringat Awang Sulung Merah Muda yang dibawakan oelh Penglipur Lara Pawang Ana kemudian dibukukan oleh DBP.

MAUT dalam Inkheart adalah manis. Kerana maut itu hanya kepada penjahat. Aku lupa kumpulan penjahat tu, aku dah katakan aku lemah ingat nama orang. Aku tonton filem kerana imej dan visual yang diberikannya kepada aku.

MAUT-antagonis menjadi abu setelah Maggie membacakan cerita yang ditulisnya sendiri diatas tangan hingga ke lengannya.

Ia suatu fantasi bulan madu. Jika Pawang Ana mengambil masa bercerita 7 hari 7 malam tetapi Maggie bercerita sebabak sahaja dengan berbagai kejadian aneh dan berlaku pulak tu. Khabarnya ada makhluk ghaib memberikan informasi kpd Pawang Ana semasa dia menceritakan Awang Sulung merah Mudanya itu. Syy...

Watak nenek hero yang dilakonkan oleh Brendan Fraser juga berkesan sebagai pelengkap latar filem ini. Tentang buku. Brendan. Seorang penglipur lara moden. Ada kuasa ajaib. Menurunkan kpd anaknya. Mendengar watak2 dalam buku berbicara dan berkonflik. Hebat. Ia membuatkan manusia2 yang jauh drp buku melihat rak buku. buku2 yang tersusun dan penghargaan kepada buku.

Mesejnya bacalah buku. Bedtime Stories. Ohh ia cerita jenaka. Ia terhad sebenarnya. Cerita sebelum tidur kpd anak2. Tetapi Inkheart lebih kepada pembudayaan buku. Keasyikan buku. Aku sebetulnya mengesan ada babak cacat dalam Inkherat yang diterbitkan oleh Paramount Pictures ini. babak tak perlu nenek Maggie menyikat (?) rambutnya sewaktu dalam lori bandit dalam lori. Tak perlu!!!

Dan satu babak lagi. Tapi aku dah lupa. Jgn lupa buku. Kpd penulis skrip filem tempatan. Namun jgn pula klise menampilkan buku dalam filem. Lihatlah sedikit kekreatifan akan menjadikan ia suatu yang menghiburkan dan bermesej spt dalam Inkheart dan Bedtime Stories.

Plot Inkherat masih lemah. Ada lompong akhir yang tak kejap. Membosankan. Apapun dalam Inkheart dalam grednya tersendiri. Aku fikir mereka kalut membikin filem hingga kesilapan itu aku orang Asia dapat mengesannya. Kufikir depa pun dapat kesannya. Ntah penonton lain. Inkherat juga macam tak ada arah yang jelas. Komedia kah seriuskah?Ada ekspresi kaku pada watak. Agak keras lakonan. Mungkin banyak kerja lain dibuat. Ah aku melalut pula.

Opss baru ingat, Underworld 3 aku berikan kredit pada eskprisi muka watak. Sangat hebat. Itu je. Yang lain spt cerita sunngguh klise. Kesan khas tak dapat dinafikan. Hebat. Ye lah bajetnya berapa ratus juta.

Tunggu geng:pengembaraan bermula!Minggu depan Rabu baru aku nak tonton MAUT-tgk ulsan ajamai memang menarik walau aku secara jujurnya tak berapa suka filem Bade sebelumnya. Bukan tak bagus. Ia seperti kek yang dah nak siap tetapi tiba-tiba ada satu dua cacat yang membuatkan aku buang kek tu, Apapun aku menyokong filem melayu beb. AKu masih ingat aku marah kepada budak2 yang mengutuk Hang Tuah dalam Puteri Gunung Ledang yang tertiarap di atas lumpur. Poyo!Jetit mereka. Aduhai, yang aku kenal Hang Tuah bukan begitu!

Bade, Rabu depan aku tonton MAUT. Bro ajami, maaf sebab tak dapat penuhi permintaan bro ulasnya di sini. Rabu depan. Aku tak boleh hari ini. Sebab kerja satu. Dua sebab aku akan nak tgk double film. Habis masa aku. Kihkihkih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan