27 Januari 2009

The Aviator-Imiginasi Adalah Kehidupan Tanpa Batas


Setelah 4 tahun berada di pasaran, aku baru menonton filem ini. Hebat!Ia mengisahkan tentang Howard Hughes yang seorang pengusaha kapal terbang dan penerbit filem terbesar dan termahal dalam zamannya.
Aku terpesona dengan 5 minit terawal dan 5 minit babak terakhir filem ini yang memaparkan Howard Hughes sedang dimandikan oleh ibunya.
Babak Terawal
Kelihatan Ibu mengambil sabun dan memandikan Howard.
Ibu
Q U A R A N T I NE
Howard Hughes
quarantine
Ibu
Kamu tahu tentang penyakit taun?
Howard Hughes
Ya ibu.
Ibu
Kamu tahu tentang penyakit thypus?
Howard
Ya ibu.
Ibu
Kamu tahu ia boleh terjadi kepada kamu?
Howard
Ya ibu
Ibu
Kamu tidak selamat.
Babak seterusnya menceritakan tentang kehidupan Howard yang mewarisi kekayaan keluarganya yang memilki telaga minyak. Howard melaburkan seluruh kekayaannya untuk kapal terbang dan filem.
Juga ditunjukkan Howard menglamai penyakit obsesif kompulsif, perfecsionist dan saingan drp pesaingnya Pan Am. babak terakhir filem ini meresolusikan segala-galanya. Membina kapal terbang secara besar-besaran, tanpa menghiraukan wang, membina Hercules yang kemudiannya dibatalkan pembeliannya oleh tentera US saat-saat akhir, Hercules terhempas dan nyaris membunuh Howard, teman wanita yang tidak menyintainya. Namun babak akhir sangat memikat.
Babak Terakhir
Howard Hughes
Arah masa depan
Berulang2 kali. Sehinggalah Howard Hughes mengingati 'sambungan' babak dengan ibunya.
Ibu
Kamu tidak selamat.
Howard Hughes
Apabila aku besar nanti aku akan terbangkan kapal terbang yang paling pantas dibina, menerbitkan filem paling hebat dan menjadi lelaki paling kaya di dunia.
Howard Hughes
The waf of the future...
the way of the future...
the way of the future...
the way of the future...
the way of the future.
Dua babak ini yang menjadi pembuka dan penutup filem ini menjadi resolusi keseluruhan filem ini. Rumus aku, filem ini memberikan inspirasi bahawa tiada apa pun yang mustahil dibina dan dilakukan oleh manusia selagi ia akan usaha dan daya ke arah itu.

2 ulasan:

  1. ni dah masuk 4 kali den ulang tonton.habis tonton dpt yang lain. lain lagi.lagi lain.

    BalasPadam