08 Januari 2009

AKU PADA TAHUN 2009

Selamat Tahun Baru 2009 semua! Semua orang ada azam. Aku pun ada azam. Moga-moga aku dapat melaksanakan kesemua azam-azam ku itu.

Azam aku yang pertama ialah meninggalkan orang-orang yang jahil dan bodoh. Ini suruhan Allah. Meninggalkan tu bermaksud meninggalkan berdebat dengan mereka. Hal ini kerana berdebat dengan orang yang jahil, bodoh dan kurang adab tidak mendatangkan apa-apa faedah. Melainkan jika sijahil sibodoh dan sipincang itu mahu berunding untuk mencari kebenaran dengan cara yang benar dan baik. Ini juga suruhan Allah.

Nabi Muhammad SAW adalah contoh terbaik. Sifirnya mudah saja. Kalau kita kita berperangai kurang adab, mulut umpama ketur maka dia bukanlah umat yang mengikuti nabi.

Usaha harus ada untuk mendekati sifat2 Nabi Muhammad s.a.w. Jangan dilihat kepada orang lain. Sebaliknya lihatlah pada diri sendiri. Ok!

Kedua meninggalkan perasaan syok sendri seperti perasan diri sentiasa betul dan benar. Jadilah diri sendiri. Terimalah kekuarangan diri. Gunakan kekurangan diri untuk mencapai hidup yang sempurna. Insya Allah. Anda hebat!

Ketiga kepengarangan. Yap!Aku memulakan tahun 200 9 ini dengan mengarang beberapa skrip drama telemovie, merumuskan konsep sebuah drama bersiri daan sebuah skrip filem yang sudah aku jalankan. Genre?Seram. Seram yang tidak membawa faedah?Ada. Kenalah bijak. Yep inilah azam aku yang ke empat.

Keempat bijaksana. Belajar jadi manusia bijaksana. Salah satu ciri manusia bijaksana ialah tidak melayan manusia yang tidak beradap dan berakhlak. Ingatlah kalau kita baik jgn sesekali mencampuri atau melayan langsung manusia2 kurang adab ini. Ini kerana melayan mereka bermakna melayan kerendahan akhlak mereka. Melayan sifat ammarah mereka. Mahu berkelahi. Alhamdulillah. Setakat ini sahabat dan kawan-kawan yang akrab dan baik dengan diriku melebihi 99%. 1% lagi?Opps. Anggaplah itu syaitan. Tak kiralah syaitan yang nyata atau syaitan yang tak nyata. Hahaha. Jangan mara...

Kelima menjaga hati. Inilah terpenting sekali. Kalau hati tak jaga hancurlah hidup ini. Kata nabi "Sesungguhnya hasad bin dengki itu umpama api yang membakar pahala sepertimana api membakar kayu dan daun-daun kering"

Keenam jaga silaturrahim. Berbaik2lah dengan semua orang. Tapi kalau ada orang yang tak nak berbaik-baik dengan kita biarkanlah dia. Jangan layan. Sebab bila kita tidak melayan orang rendah akhlak yang fitnah umpat dan mengeji kita ni. lama-lama dia akan diam la. Tetapi sebelum dia nak diam tu dia akan melalui suatu proses iaitu proses 'terpantul balik' ke muka sendiri. Misal dia kata hei bajingan!Cacian 'bajingan' itu Allah kembalikan seula ke muka dia. Cubalah nak rasa betapa 'sakitnya hati' ketika itu. Hehehe. Dia akan tambah sakit hati. Biarkan je. Sama ada dia nak hangus atau pulih itu pilihan dia sendiri. Buat baiklah dengan kebanyakan orang. Walau bukan semua membalasnya dengan kebaikan, tetapi engkau akan menemui 99 orang yang baik bersedia bersamamu. Kata seorang tokoh pemikir terkenal, Kafka.

Ketujuh bersenamlah. Elok untuk jantung. Lawannya geram dan marah. Hehehe.

Sekian dulu motivasi tahun baru. Selamat berjaya diri. Tinggalkan remeh temeh maju dengan perancangan dan tawakal kepada Allah. Allah bersama orang yang sabar dan benar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan