08 Julai 2010

Mengapa Berlaku Penolakan?

Saya mempunyai satu pengalaman di mana di sebuah kedai warung, bila saya memasukinya sahaja, terdapat seorang daripada pengunjung warung mencerlung saya macam tidak puas hati dengan saya. Saya buat derk saja. Sebaik saya letak punggung, pengunjung itu pun bingkas beredar sambil terus mencerlung saya. Saya mengerling dengan ekor mata saja dan jatuhlah pandangan ini pada dua buah cincin yang dipakainya besar gedabak. Ini bukan bermaksud setiap cincin macam mana sekalipun bentuknya mempunyai unsur negatif dan black magic atau white magis (kehkehkeh). Namun dalam kes tertentu ia boleh membuktikan dengan terang dan nyata sekali. Saya pernah sekali, ada saudara mara saya dtg nak berubat. Tak dapat naik ke rumah lagi, rumah saya di tingkat 3, baru cecah anak tangga pertama dah terseok-seok enggan. Saya pun pelik kenapalah lambat sangat tetamu ini, bukanke tadi dah bagitau dah sampai di bawah. Takkan nak tunggu saya jemput naik kot. Fuh, lima puluh anak tangga tu. Darab 2. Tiap2 hari saya senaman. Perkara sebegini bukanlah sesuatu yang mustahil pun. Tak ada apa yang hebatnya peristiwa ini tetapi ia tetap membawa suatu petanda. Bukan saya nak dabik dada tetapi inilah kenyatannya apabila berlaku depan mata. Bila saya kaji2 tanya orang2 alim orang2 tua baharulah saya tahu bahawa perkara ini biasa saja berlaku umpama minyak tak boleh bercampur dgn air. Ia bukanlah mustahil pun berlaku pada semua orang namun keberlakuannya itu biasanya mempunyai asbab tertentu yang mungkin ia tdk ada pada orang lain atau awam. Saya pernah juga dengar pglmn rakan yang merawat ini, ada juga yang ditegur oleh pesakit sendiri, "Kenapalah ustaz belajar ilmu macam ini. Bukankah syirik." Kwn sy tu senyum je sambil meneruskan zikirnya. Langsung mencantas sampai k akar umbinya. Apa la sebab syirik pula berzikir dan berdoa kepada Tuhan Rabbul alamin. Semua itu dalam kerangka ikhtiar. Jin memang bijak putar alam tapi selalu juga kantoi dengan mudahnya. Sebenarnya pada semua orang ada potensi itu namun sama ada di bangunkan dan dikembangkan atau tidak sahaja. Dan bagi pesakit, biasanya unsur negatif berlegaran pada dirinya akan sentiasa mengundang pemikiran negatif dalam fikirannya-pada orang biasa terutama penjaga seharusnya TIDAK mengikuti gerak hati pesakit yang sebenarnya mahu menggagalkan ikhtiar untuk merawat penyakitnya. Kadangkala saka dalam badan boleh mempengaruhi pemikiran manusia yang dijadikan rumahnya. SAKA dalam badan memang sukar dibuang dan ambil masa tetapi bukan bermaksud TIDAK boleh sama sekali. BOLEH dgn izinNya jua cepat lambat saja. NAMUN hal ini tidak berlaku (pengaruh unsur negatif dalam cubaannya menggagalkan mengubat) jika pesakit ada punya sedikit amalan dalam dirinya-apatah lagi yang IKHLAS. Dia boleh melawan penolakan itu dgn menyangka baik dan pulangkan kepada Allah yang digerakkan melalui hamba-hambaNya yang dikurniakan ilmu pengetahuan. Buat semua rakan perawat dari aliran mana sekalipun saya salut saudara saudari tuan puan yang bantu membantu menceburi bidang perubatan alternatif ini yang kian mencabar termasuk teknologi neoatlantis yang kian timbul kembali ke permukaan bumi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan