11 Julai 2008

CINTA

Kadang kala aku memikirkan..baik aku tidak berteman wanita...buat apa kalau aku berpacaran kalau aku mengembungkan perut anak dara orang...

Cinta..sebenarnya cinta yang aku nak sentuh ini ialah cinta kepada dunia akademik..aku cinta sebenarnya kepada penyeldidikan..kajian..di antara timbunan jutaan buku..aku senang pada saat dan masa itu...

aku tidka didesak oleh satu keperluan yang menyebabakan aku melupai cintaku dunia akademik....

aku melanjutkan pelajaran di Aka demi Pengajian Melayu...ya inilah destinasi tempat aku menemui cintaku...aku tau tiada yang bernilai komersilnya pengajian sosiobudaya, sastera atau kesenian...pada sisi gergasi kapitalis..

tetapi ia bernilai disisku..cintaku...aku suka kpd dunia ilmu..dunia kajian dan berdebat dengan secara benar dan aman dnegan pensyarah dan membuka jalan hujah dengan kawan-kawan sepengajian demi mencari kebenaran...

itulah cintaku..aku cinta sebenarnya..barangkali kepada monyet yang sering mengganggui siswi-siswi ketika mereka berjalan menuju ke akademi...ya..aku juga sering kali terkejut oleh gerombolan monyet yang dilindungi oleh undang2 ini...

aku cinta sebenarnya..pada dunia penulisan..aku mahu menruskannya dengan ikhlas..tetapi aku sangat kecewa..kerana dunia penulisan khususnya dunia penulisan kreatif malaysia telah disempitkan kpd suatu golongan sahaja....

aku menulis kerana cinta...bukan kerana hadiah..tetapi hadah itu adalah penghargaan walau ia bukan segala-galanya...

aku yakin..setiap penulis mahu dihargai..namun ruang sastera malaysia yang sudah sedia sempit ini telah disempitkan lagi..ia dimonopoli...ia amat bertentangan dengan proses sastera itu sendiri yang berkait rapat dengan sosial...dan masyarakat..
entah apa yang aku merapukan lewat tgh malam ini...

apapun aku cinta sebenarnya..ya cinta..mungkin sekejap lagi..nanti..aku dapat mengalihkan cinta itu kpd seorang wnaita yang ku panggil isteriku..ya..mungkin....

PS:aku tau cintaku ini menuntut suatu yang amat besar..tetapi aku tidak mempunyai banyak yang besar untuk aku laburkan..akibatnya..aku terpaksa melupakan cintaku ini....aku tidak mahu bergulat lagi dalam hipokrit dan aku meang termenug bila seorang tutir bertanyakan aku dgn hairan suatu konsep atau teori..atau dia mengakui sendiri tidak ambil tahu bidang ilmu yang ditekuninya..sekadar sewilayah yang dikhususkannya sahaja..adalah amat mengecewakan aku....

sekurang-kurangnya..cintaku ini biarlah dijaga oleh orang yang pecinta juga..jgn kerana lain..atau mendustai cinta ku ini....

aku tidak dapat mengubah takdir dan kehendak orang..tetapi katakanlah aku dapat berhadapan dengan pensyarah akademiku seperti suatu ketika dahulu..seperti suatu ketika dahulu bila aku mengeluarkan pendapat mereka kagum kepada kaku..(maaf aku ikhlas)..aku sebenarnya hanya pencandu..ya..pencandu...

mungkin suatu masa nanti aku akan kembali..atau cintaku ini akan berkecai tinggal debu...ah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan