19 April 2010

Suatu Hikmah

Biarpun kita mempunyai banyak takrif ilmuwan namun secara asasnya kita semua, manusia ini adalah ilmuwan. Kita berupaya berikhtiar mengubah nasib kita sendiri. Ikhtiar mesti dihubungkan dengan ilmu kerana tanpa ilmu kita tidak akan mampu berikhtiar malah menjadi manusia yang putus asa sentiasa. Menjadi manusia yang baik kadangkala tiada kaitan dengan agama dan Tuhan. Kenyataan selapisnya pastilah nampak kasar. Persoalanya kenapa kita sentiasa mahu melihat pada selapisnya sahaja?Inilah yang patut difikirkan dengan sesungguh hati.

Jangan ditafsirkan ilmuwan hanya merujuk orang tertenntu sahaja. Ilmuwan dalam Al Quran ialah mereka yang memandang alam ini, alam sekitar dan sekelian alam wujud ini seraya berfikir akan keagungan Allah lantas berkata, "Tiadalah engkau jadikan semua ini dengan sia-sia."  Tentulah kontradik dengan premis mula-mula tadi yang nampak kasar. Persoalannya kenapa mahu melihat selapis makna semata?

Soal kita tahu apa itu ilmu, faham apa itu makna (ma'na ada sistem ejaan lama, maka gunakanlah sistem ejaan baharu yang telah disepakati jumhur ulamak bahasa akan sistemnya)faham entah apa-apa lagi maka dapatkah kita akan faham yang sebenar faham?


Faham isma2 dan faham Islam itu sendiri bukan tanda faham sebenar faham akan hakikat segala kejadian dan af 'al Allah dalam alam wujud ini. Andai kita merasai kita faham sebenar faham sebelum kita difahamkan dengan faham sebenar faham maka jadilah kita manusia yang tidak faham-faham akan tanda-tandaNya.

Sementelahan ayat ini juga tandaNya. Bahasa juga tandaNya. Blog, tulisan, buah fikiran, idea dan semua yang kita cerap dgn kekuatan pancaindera lahir dan pancaindera batin itu semua tanda-tandaNya. Mengappa kita angkuh sangat dengan faham sesuatu itu diatas kertas kkita cepat sahaja sangka-sangka kita sudah faham semuanya dan segalanya.

Faham sebenar faham ini semua manusia boleh mencapainya dengan syarat beramal dengan apa yang dimanahkan kepadanya. Amanah ini suatu perkara mustahak dalam mencapai faham sebenar faham kerana kegagalan memperolehi amanah ini menyebabkan amalan kita tidak akan membuka pintu faham sebebar faham.

Dahulu, seringkali saya berkata kepada M bahawa, ""Engkau sudah menjumpai pintu tetapi mengapa engkau tidak pandai membukanya?" Dia tersengih sahaja. Malahan M bukan hendak buka pintu itu malahan M berlegar-legar memerhatikan dan asyik mengamati sesuatu yang bukan tujuannya. Justeru inilah faham yang belum sempurna lagi.

Isyarat Allah ta'ala ialah, sebaik-baik hamba ialah hamba yang bertaubat. Mustahil tiada manusia berdosa. Manusia ada dosa-dosanya dan sebaik-baik manusia berdosa ialah yang bertaubat. Maka taubat itulah kuncinya. Taubat itu kunci amalan. Amalan itu adalah amanah. Amanah itu diambil daripada yang berHAQ, Bukannya siapa-siapa.

Faham sebenar faham itu menjamin akan ketidaksasulan dalam mendepani faham-faham songsang manusia derhaka. Faham-faham ini diwujudkan Allah dalam kerangka "Mereka merancang, maka Aku JUGA merancang." Faham-faham yang kita tentang hebat ini, adalah faham-faham yag Allah sendiri nyatakan, "Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakinya." Ditakdirkan Allah nasib kita sejakk azali dimana destini kita. Maka janganlah kita ini jadi seperti yang diberitahu Tuhan, "Kamu hanya memberi peringatan. Kamu tidak ditugaskan menjadi penjaga mereka drp kesalahan dan dosa-dosa. Setiap dosa dan kesalahan diitanggung oleh si pendosa dan tiada yag menanggng dosa rang lain."

Masalahnya kita dihabiskan masa untuk menjadi manusia beriman yang melanggar seruan Tuhan. Akibat pelanggaran itu maka akan timbullah ruang-ruang uthopia yang membengkak dalam kepala maka berdegar2lah kita dalam berucap menegakkan al haq. Walhal, "Al haq itu hanya pada sisi Kami." Akibat melanggar itu juga kita menjadi manusia yang pesimis kepada alam ini dan memusuhi musuh Allah dengan cara yang bukan yang Allah tunjuki, kata Allah,, "Jika engkau kasih cinta akan daku maka ikutilah Daku nescaya engkau mendapati Allah itu maha kasih lagi maha ampun."

Perlawanan kita terhadap musuh sepertimana, manusia yang mempertahankan maruah dirinya. Islam suruh kita jaga maruah tetapi yang dimaksudkan ini dalam situasi  Islam ditekan maka kita janganlah jadi manusia beriman yang tertekan.

Tertekan sehingga jika ada saudara kita lain sedikit dengan kita (kecuali lari banyak spt soal akidah dan soal dahan-dahan utama ASWJ)maka kita meloncat berdebat. Sikap suka berdebat untuk meninggikan maruah diri atau Islam itu kononnya ialah topeng syaitan semata, kerana sikap itu menghala kepada ghulu.

Kasih manusia berdosa. Pandang mereka dengan kasih. Kasih mereka yang berdosa.Adakah kenyataann dan faham ahlullah ini dapat difahami?

Hendaklah kita sentiasa memohon ampun kehadrat Allah dan sentiasa muhasabah. Muhasabah ini penting sebagai muraqabah. Musyahadah itu makamnya ahlullah dan makrifah itu milik mereka sahaja maka kalau ada yang sangka-sangka sudah memiliki pengetahuan ahlullah maka nyatalah syaitan suaranya dan kakitangannya. Nauzubillah.

Setiap kita sesat melainkan yang ditunjukiNnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan