20 April 2010

Stream of Consciousness dab Interior Monologue

"Stream of consciouness", merujuk pada sebarang bentuk pendedahan fikiran manusia yang tidak menurut urutan logik, non-gramatikal dan ditumpukan kepada pola-pola pemikiran yang asosiatif, tidak kira sama ada diucapkan atau tidak. Ia adalah proses mental atau cognitif process.

Manakala, "interior monologue" merupakan "soliloquy", yang tidak diucapkan.

Dalam jagat kesusasteraan tanah air, novel Sampah oleh Shahnon Ahmad dapat dijadikan contoh akan kehadiran dua aliran ini. Novel Pararuhi terlalu hebat kerana ia melibatkan kembara Roh namun tetap dalam batas yang ada dalil-dalil syara'.

Aliran ini sebenarnya berbentuk spektakular. Maknanya, aliran ini dapat digunakan dalam acuan sesiapa sahaja. Aliran ini tiada kaitan dengan pengaruh agama dan faham-faham apa pun. Kalau ada yang menyatakan aliran barat ini adalah aliran syaitan untuk memusnahkan Islam saya rasa dia sebenarnya yang diburu bayang-bayang sendiri.

Aliran ini dapat dilihat dalam novel-novel yang sarat dengan faham Islami seperti Mereka Yang Tertewas I dan II. Novel ini wajar sekali dibaca oleh angkatan sarjana Affandi Hassan, Ungku Maimunah dan Zariat Abd Rani. Termasuk sahabat saya yang bakal menjadi sarjana iaitu Mohd Zarif Hassan. Saifulizan Yahya  sudah saya nyatakan bahawa hasil sastera kreatif negara kita sangatlah luas dan banyak. Saifulizan dalam beberapa pertemuan mendepani isu "Gagasan Persuratan Baharu" ini dalam geraknya untuk mencari penyelia disertasinya, (syukur biasiswa daripada DBP itu) yang kini sudah dicamkannya ialah Zariat Abd Rani.

Saya tidak pesimis dalam hal ini kerana akhirnya pelajarnya menentukan hala tuju kajian ilmiahnya. Saifulizan sekurang-kurangnya bermula dari kefahaman yang jelas akan sifat sastera yang pelbagai itu, dan Saifulizan memasuki dunia akademik sastera ini dengan persediaan mental dan qalbu yang sudah memahami bahawa "terdapat karya sastera semasa dan mutakhir ini yang Islami dan tidak langsung bertentangan dengan ajaran Islam."

Namun demikian dalam perjalanan ini, ke destinasi yang sama, walau lorong berbeza, Zarif bertolak daripada rasa pesimis yang amat mencengkam sanubarinya. Saya fikir dia terkeliru antara pertembungan pemikiran falsafah dengan kesusasteraan. Ya, saya seperti membuka gelanggang dengan lebih luas pagarnya untuk dimasuki dengan berbagai-bagai hujah dan premis.

Justeru saya menfokuskan bahawa, yang kita tekankan di sini ialah sifat sastera itu kerana ia dicipta oleh manusia yang pelbagai bangsa dan budaya serta agama jadi logiklah hasil sastera itu berbagai dan variasi pula.

Dalam konteks sastera Malaysia, pengarang kita sememangnya yang Melayu muslim, yang mutakhir ini tiada suatupun membuat anjuran kearah kejahatan. Ada unsur kejahatan dalam karya sastera Melayu seperti novel porno tetapi harus diingat sarjana kita yang terdidik di Barat dan tidak membaca falsafah Alatas pun menolak novel porno sebegini. Novel porno dalam maksudnya novel yang mendeskripsikan perihal hubungan penetral. Soal naik nafsu berahi atau tidak itu subjektif sifatnya, kerana kita mungkin naik berahi juga kalau kita memandai-mandai bermain dengan imiginasi sendiri tatkala membaca sepotong ayat Al Quran, "mereka mendatangi daripada belakang..."Jadi adakah salah AQ?Ini premis yang rinci jgn bukakan dengan generalisasi yang bukan-bukan.

Selain daripada contoh novel MYT terdapat juga kumpulan cerpen yang kuat daya Islaminnya seperti Suatu Subuh Yang Bening.  Saya teringat cerpen-cerpen yang memerihalkan tentang alam barzakh ini yang menang hadiah sastera darul takzim yang saya lupa judulnya. Malahan novel Perjalanan Ke Akhirat juga merupakan salah satu contoh daripada sekian banyak novel Melayu yang bukan membawa Alatas, tetapi pemikiran keagamaan dalamnya begitu hebat dan mengalahkan SOC itu sendiri. ia adalah multi supersedar yang diboosterkan dengan amalan yang merupakan respon tindak balas terhadap wirkung pembacaan.

Biarpun novel Salam Maria ditolak, namun kenapa dengan mengambil contoh satu dua novel Melayu lalu di SIMPULKAN BAHAWA SASTERA MELAYU SEMASA DAN MUTAKHIR INI SEMUANYA DEVIAN DAN DAJJAL.

Saya tidak setuju kerana generalisasi ini menampakkan kehaprakan pemikiran. Gagasan Persuratan Baharu didirikan diatas tungku novel-novel yang dianggap najis dan jahat ini. Kenapa GPB tidak menghuraikan secara TUNTAS KARYA-KARYA SUFI DUNIA DAN ALAM MELAYU yang dijadikan hujah untuk menegakkan sastera yang benar kononnya. GPB ditegakkan atas dasar memijak dua tiga buah novel Melayu lalu membuat proklomasi bahawa sastera Melayu ini SEMUANYA HAPRAK tak sama karya persuratan dahulu.

Karya persuratan dirujuk karya-karya kitab Islam Melayu tradisi atau kitab kuning. Saya telah mengatakan kitab kuning lebih baik daripada 10 buah buku ulasan atau kritik falsafah (kalau dalam tardisi sufi pembicaraan najis seperti bermain dengan najis itu sendiri yang mengotorkan tangan dan hati si pemainnya) malangnya saya dikritik pula dengan kata asas agama tidak mencukupi mendepani isma Barat yang dikatakan macam Sang Bota mahu memijak Islam. Apa difahami asas yang dimaksudkan itu atau sekadar faham asas Islam itu merujuk berwuduk atau mandi hadas besar?

Nampaknya ujikaji saya agak berjaya. Oleh kerana berpegang kepada karya persuratan apabila diajukan "karya persuratan Melayu tradisi" itu  terkapai-kapai tak terbaca apatah lagi tak terbincang pun. Siapalah hendak membaca Kitab Hikam Tokku Pulau Manis ataupun setidak-tidaknya Tsmarat al Muhimmah dikalangan penyanjung GPB itu.

Itulah yang anehnya. Kalau GPB TIDAK menyatakan karya Sastera semasa ini seperti mana saya masukkan di atas, yang sebenarnya banyak lagi, teater fitrah, karya puisi Islami, dan drama-drama Islami bagaimana dalam hasil kajiannya hendak mengatakan SEMUA HASIL SASTERA MELAYU MUTAKHIR adalah bangang dan tertolak lawan Islam atau agungkan pelacur.

Simpang kiri, saya membaca Salina tidak pula mahu menerima bujukan Salina di lorong Chow Kit Road malah terketar--ketar lutut saya dikejar mereka yang sebahagiannya maknyah2!.

Saya tidak pula jadi Abdul Fakar menyimpan perempuan pemuas nafsu.

Malahan dalam kajian GPB, tiada pun perincian dibuat pada bab-bab menyatakan BAGAIMANA MASJID DIJADIKANN TEMPAT PERLINDUNGAN dan SHELTER DIBINA DI KAWASAN MASJID dan MASJID MENJADI POPULAR SEWAKTU PERANG.

Tinggalkan Soal Salina yang sudah dijadikan salah satu kaki tungku berdirinya Gagasan Persuratan Baharu. Saya sebutkan dengan terang kini, mengapa GPB tidak mengambil contoh novel Melayu lain dalam kajiannya terhadap sastera Melayu?Apakah ADIL ATAU ZALIM KITA MENJATUHKAN KUTUKAN BAHAWA SEMUA SALAH KERANA SALAH SATU DIANGGAP SALAH?

Ini putaran ganas kejahilan, atau meminjam istilah Syed Hussein Alatas, pandirisma sebenarnya. Kejakian ini boleh timbul banyak sebab antaranya sebab kecewa amat sangat dengan beberapa peristiwa yang tidak memihak karya atau diri sendiri. Sejarah tidak pernah menipu dan berbohong.

Perangai jaki ini sebenarnya ada dikalangan yang berkaitan bukan sebelah pihak sahaja. Entahlah dendam kesumat atau apa. Saya generasi baharu saya malas hendak fikir soal jaki menjaki ini lantaklah, generasi terdahulu berjaki sesama sendiri, saya rela jadi Jaki Jipang sahaja.

Bagi penyanjung GPB saya juga sebenarnya mengkritik pun teori Barat dan sastera serta faham2 barat namun saya melihat kita perlu menjadi pengkaji yang profesional dan berwatak ilmuwan yang penyabar dan sejati. Bukannya ikut-ikutan terhadap generasi terdahulu yang terperangkap dalam putaran ganas jaki menjaki (baca kedengkian dendam kesumat kata mengata puak berpuak).

Kalau kita hendak buat suatu tanggapan bahawa SASTERA MELAYU SEKARANG HAPRAK MACAM TAHI maka kita kena buktikan hujah itu benar. Hah, saya tahu ada yang sudah menyambutnya dengan bersungguh hati. Saya tidak tahu apakah dia akan dapat buktikan atau gunakan metod "mencari kesalahan orang lain dan membesar-besarkannya jadikan ia ribut Greng atau puting beliung."

Metod kajian tiada masalah gunakanlah walaupun Alatas sekalipun, Namun bagaimana saya cakap mula tadi bahawa sesebuah pendapat tidak didirikan diatas memijak sesuatu yang jahat untuk menonjolkan diri sendiri itu baik, tetapi pendapat itu didirikan diatas contoh diri sendiri yang dapat ditauladankan dan bersikap hikmah mendepani kejahatan.

Dalam konteks sastera, pengkaji yang cinta Islam berjuang fisabilillah ini gopoh haruslah dijauhi. Tenang dan hikmah mengkaji. Saya syorkan ambillah teks sastera yang tinggi nilai Islaminya seperti puisi-puisi mutakhir Suhaimi Hj Muhammad malahan dalam kumpulan puisi Nyanyian Undan ada puisi yang sangat hebat akan renungan metafiziknya yang berkaitan dengan alam sekitar dan alam wujud. Karya itu sudahpun melepasi tahap "kemunafikan sastera Islam" menuju sastera Islami yang mukhlis kudus. Banyak lagi kumpulan puisi As Suhaimi ini yang kalau dikaji kalau bukan dari GPB pun sudah amat kuat dirinya sebagai sebuah karya yang menemukan Hakikat Kebenaran Sejati.

Ayuh, sahabat saya sekelian, bermula daripada sekarang. Sarjana bukan penghasil tetapi pengkaji yang meletakkan asas kekuatan bidang yang ditekuni bukan sekadar pengkritik yang tidak memberikan contoh karya yang baik untuk ditauladankan.

Kita buang Salina atau Salam Maria, ini karya As-Suhaimi sedia untuk dikaji dan diletakkan ditempat sewajarnya.

Tak perlu saya bagi contoh yang lain kerana khabarnya bakal atau sarjana ulung ialah mereka yang rajin menerokai dan membaca. Jangan pula hendak jadi sarjana sastera tetapi tidak rajin membaca karya kreatif, hampehkan karya yang hampeh, tinggikan karya yang tinggi, kenapa tidak, apa alasan lagi?Mahu terus gunakan Salina lagi, sesudah hujah ini saya hanya mahu ketawa besar-besar sahaja kepada yang masih menggunakan Salina sebagai hujah membuat pengitlakan terburu-buru bahawa sastera tanah air macam hampeh dan tiada berguna.

Ayuh GPB bangkit daripada berdiri diatas kaki tungku Salina bangkitlah dengan hiasan jubah putih karya-karya Islami yang putih. Barulah wajar dan adil.

(Memori:Teringat Timbang Terima dan Meditasi kumpulan puisi oleh Kemala.(namun istilah meditasi saya tidak setuju!)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan