11 September 2010

Tanpa Minyak, Pijatan dan Kesakitan

Bagi merawat penyakit berkaitan urat saraf, otot dan tulang biasanya kaedah mengurut digunakan. Namun demikian adakalanya saya tidak menggunakan kaedah mengurut. Saya hanya menempelkan telapak tangan ke tempat yang sakit/lenguh/kebas dan dalam jangkamasa 20 minit kesakitan itu pun hilang. Pulang ke kampung saya menggunakan kaedah tersebut pada Tok saya. Ia berjaya malahan, Pak saudara saya yang mahir mengurut dalam urutan melayu, China dan Jepun pun terkebil-kebil apabila melihat hanya menempel sahaja, tanpa 'buat apa-apa' saya dengan izin Allah dapat menolong menghilangkan kekebasan/sakit pada peha, betis dan pelipat Tok saya yang mengjangkau usia 80-an. Tok saya mengatakan mulanya dia tidak merasakan apa-apa. Apabila beberapa minit Tok merasai suatu hawa dan getaran elektrik rendah terhasil dari telapak tangan menjalar ke tempat sakitnya. Saya tidak melakukan pernafasan tenaga dalam atau pernafasan tiga segi. Latihan itu bukannya semasa merawat tetapi diluar rawatan. Begitu juga amalan hikmah yang lain. Begitulah secebis pengalaman saya, yang sangat sederhana, tanpa minyak urut tanpa pijatan dan merasai sakit begitu masalah sakit urat yang menahun dan sering dapaty dikurangkan dan disembuhkan dengan izin Allah ta'ala.Pada masa yang sama saya asyik teringat bebarapa pesakit saraf yang saya ikhtiarkan, kadangkala menitis juga air mata ini apabila mengenangkan semua penyakit dan dugaan itu datang daripada Allah bersama hikmah dan kiffarah hambaNya yang berjalan begitu halus dan tersembunyi tetapi nyata bagi yang diperjelaskan olehNya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan