30 Oktober 2008

Nur Ilahi Ibarat Satu Jambatan Bagi Hati Menuju Allah SWT

Al-Imam Athailah Al-Iskandari telah menggambarkan dalam Kalam Hikmahnya iaitu:

"Nur-nur itu adalah kenderaan-kenderaan hati dan rahsia."

Keterangan: Nur Allah itu merupakan ilmu yang diperolehi secara langsung daripada Allah SWT di mana ilmu tersebut menjadi lapanglah dada dan bersinarlah hati seseorang, yakni dapat melihat sesuatu yang benar itu benar, dan salah itu salah. Ini bertepatan dengan doa Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:

Ya Allah tunjukilah bagiku jalan kebenaranMu, dan berilah aku kekuatan untuk mengikutinya dan tunjukilah daku jalan yang bathil dan berilah daku kekuatan untuk mengelakkannya.

Zikrullah menjadi asbab dikurniakan Nur Allah. Menjauhi syahwat juga demikian. Apabila Nur Allah telah dilimpahkan ke dalam hati maka Nur Allah itu merupakan jalan atau kenderaan untuk sampai hati kita kepada tujuannya iaitu ke hadirat Allah yakni benar-benar kita melihat kebesaran dan keagungannya dgn mata hati sehingga hati itu merdeka daripada belenggu syahwat dan godaan-godaan lainnya.

Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin Jilid Ke-3 menukilkan:

"Hendaklah dimaklumi bahawasanya tempat itu adalah HATI. Aku maksudkan hati yang halus atau basirah. Hati itulah yang mengatur anggota-anggotanya. Dan dengan hati yang halus itu juga dapat dikecap segala hakikat laksana kaca dihadapkan kepada sesuatu itu ada bentuknya dan umpama bentuk itulah yang tertanggap dalam kaca itu."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan